Top vierAutosalon van Genève

Dit zijn de vier belangrijkste noviteiten op autogebied: waaronder de ‘uitschuifbare’ Renault

De Autosalon van Genève viel weliswaar door het coronavirus in het water, maar fabrikanten stuurden van hun thuisbasis hun primeurs alsnog de wereld in. Wat zijn de aardigste noviteiten op autogebied? 

De 'uitschuifbare' Renault Morphoz.Beeld Renault

1. Renault Morphoz

Best wel gek eigenlijk: het hele jaar met een zware accu rondrijden, om maar heel af en toe zeshonderd kilometer aan een stuk te kunnen rijden. Waarom, dachten ontwikkelaars bij Renault, maken we niet een auto waarvan de accucapaciteit kan meebewegen met de behoefte van de automobilist?

Daarop bedachten ze de Morphoz, een uitschuifbare auto. Wanneer er behoefte is aan extra actieradius, schuift deze auto 40 centimeter uit en kan een extra accu worden geplaatst. Het idee kent diverse voordelen: dankzij de extra grote accu kan verder worden gereden en doordat de auto uitschuift is er meer bergruimte voor vakantiekoffers. Onder gewone omstandigheden is dezelfde auto juist lekker compact en laat zich makkelijker door de stad manoeuvreren.

Met dit concept grijpt Renault terug op een idee waar het concern tien jaar geleden brood in zag: de verwisselbare accu. Dat concept, destijds ontwikkeld met het Israëlische bedrijf Better Place, voorzag in accu’s die bij laadstations overal in het land gewisseld konden worden voor een vol exemplaar, zodat de automobilist niet hoefde te wachten tot de batterij weer was opgeladen. Maar het idee sloeg niet aan en Better Place ging failliet.

Renaults nieuwste groeiauto moet succesvoller worden, al is er nog geen antwoord op de vraag of er straks genoeg accu’s zullen zijn als iedereen met zijn uitschuifauto op vakantie wil. Gelukkig hebben de Fransen nog even de tijd hun opzetje verder uit te werken: het concept komt zeker niet voor 2025 op de markt, als dat ooit al gebeurt.

2. Porsche 911

Veel scheelt het niet, maar fossiel wint nog steeds van elektrisch. De nieuwe Porsche 911 Turbo S doet er volgens de folder 0,1 seconde korter over dan accu-nakomeling Taycan om van nul naar honderd te gaan: 2,7 seconde. Zo ‘wint’ de benzineversie het nog even van de elektrische, al zal de marketingafdeling hierin een grotere stem hebben gehad dan de technici van het sportwagenmerk. 

De marketeers hebben vermoedelijk verordonneerd dat het sportwagenicoon 911 nog even bovenaan de apenrots moet blijven staan. Een elektrische 911 zal er zeker niet komen voor 2030, zegt Porsche trouwens ook.

De goedkope elektrische stads-Dacia Spring.Beeld Dacia

3. Dacia Spring

Naast een race wie er in de kortst mogelijke tijd honderd kilometer per uur kan rijden, is er ook een race gaande naar de onderkant: wie bouwt de goedkoopste, bruikbare e-auto? Tot nu toe gooiden de kleine stadsautootjes van Seat, VW en Skoda hoge ogen, maar daar komt verandering in. Volgend jaar moet de Dacia Spring de goedkoopste e-auto van Nederland zijn. Met een bereik van ‘ruim tweehonderd kilometer’ en een geschatte prijs van ongeveer 15 duizend euro. Al wil Dacia dit laatste nog niet bevestigen.

4. Volkswagen ID4

Twee weken geleden riep Volkswagenbaas Herbert Diess dat SUV’s in het elektrische tijdperk uit de tijd raken, omdat dit type auto door zijn hoge luchtweerstand veel minder ver komt op een volle accu. Dus presenteert Volkswagen deze week zijn eerste elektrische SUV. ID4 gaat het model heten. Die moet maximaal vijfhonderd kilometer ver komen op de grootst verkrijgbare accu. 

De nieuwkomer moet nog dit jaar worden gepresenteerd, al geloven we Diess daarbij niet helemaal. Want Volkswagen heeft naar verluidt ernstige problemen met de ontwikkeling van de ID3, die de komende zomer moet verschijnen. Volgens diverse mediaberichten zou Volkswagen ernstige problemen ondervinden bij de ontwikkeling van de software van deze e-auto. 

De Autosalon van Genève viel vanwege het coronavirus in het water. In plaats daarvan gaf BMW een enigszins knullige presentatie op het eigen podium in München. Dat soort kleine bijeenkomsten konden wel eens de autoshows van de toekomst worden

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden