Dit zijn de plekken waar de meeste boetes van Nederland worden uitgedeeld

Iedere automobilist vindt er weleens een op de mat. Een boete voor te snel rijden. Samen spekken ze zo de staatskas jaarlijks met gemiddeld een half miljard euro.

In Nederland werden vorig jaar dagelijks 20 duizend boetes uitgedeeld.Beeld anp

Waar in Nederland worden de meeste snelheidsboetes toegekend? Op welke snelwegen rijden automobilisten massaal te hard en in welke plattelandsdorpen wordt buitensporig veel geflitst?

Met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) vroeg de Volkskrant het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) naar de gegevens van alle Nederlandse snelheidsovertredingen in 2014, uitgesplitst naar locatie en wegsoort. De belangrijkste conclusies: de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, waar permanente trajectcontrole plaatsvindt, levert drie jaar na invoering nog steeds de meeste boetes op. Het middel, dat bedoeld was om snelheidsduivels aan te pakken, werkt dus onvoldoende. Ook provinciale wegen die dorpjes doorkruisen zijn plekken bij uitstek waar mensen te hard rijden.

In Nederland werden vorig jaar dagelijks 20 duizend boetes uitgedeeld. Dat zijn er in totaal 6,7 miljoen, een stuk minder dan in 2013 (8,4 miljoen). Daarentegen is het aantal boetes voor ernstige overtredingen (meer dan 30 kilometer te hard) geëxplodeerd: van 27 duizend in 2013 naar 67 duizend per jaar.

Jaarlijks wordt ongeveer een half miljard euro geïnd met boetes voor te hard rijden. Verreweg de meeste daarvan worden uitgeschreven voor overtredingen binnen de bebouwde kom (2,8 miljoen), gevolgd door de snelweg (2,6 miljoen). Op regionale wegen buiten de bebouwde kom werden vorig jaar 1,4 miljoen boetes uitgedeeld.

(artikel gaat verder onder de applicatie)

Weten hoeveel verkeersboetes er werden uitgedeeld in uw plaats of gemeente?

Ga naar volkskrant.nl/snelheidsboetes

Op de snelweg
2,6 miljoen boetes

Drie jaar na de invoering van de trajectcontrole op de A2 is de weg tussen Utrecht en Amsterdam het stuk snelweg waar het meest wordt geflitst van Nederland. Ter hoogte van Baambrugge en Vinkeveen werden in 2014 ruim een half miljoen boetes uitgedeeld, goed voor eenvijfde van alle jaarlijkse bekeuringen op alle snelwegen. 7 kilometer verderop, bij Breukelen, werd nog eens 280 duizend keer geflitst.

'Het trajectcontrolesysteem op de A2 bestaat uit drie secties', zegt Ernst Koelman van het Openbaar Ministerie. 'Alleen wie binnen meerdere secties te hard heeft gereden, krijgt een boete thuisgestuurd.'

Volgens Rijkswaterstaat wordt met waarschuwingsborden al alles uit de kast getrokken om de automobilist bewust te maken van de maximale snelheid. Maar de ANWB vindt dat lang niet altijd helder: overdag mag je op het A2-traject tussen Utrecht en Amsterdam 100 rijden, maar na 19 uur is er een stuk van ongeveer 8 kilometer waar de maximumsnelheid 130 is. Het einde van dat punt, bij Vinkeveen/Baambrugge, is goed voor 20 procent van alle snelwegboetes.

In totaal werd vorig jaar op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam 989 duizend keer geflitst, nauwelijks minder dan in 2013 (991 duizend boetes). De overheid verdient er goed aan. Alleen al de controles bij Vinkeveen en Breukelen leverden de schatkist ruim 48 miljoen euro op.

Eenderde van de overtreders op het A2-traject rijdt gemiddeld meer dan 10 kilometer per uur te hard. 7 procent rijdt meer dan 20 kilometer te hard en 1 procent meer dan 30 kilometer.

Op plek 2 in de ranglijst van de meeste snelwegboetes staat de A4 bij Leidschendam met 488 duizend boetes (19 procent). Ook hier is trajectcontrole: overdag moet er 100 worden gereden, 's nachts is de maximumsnelheid 130.

Binnen de bebouwde kom
2,8 miljoen boetes

De meeste snelheidsovertredingen vinden plaats in de bebouwde kom. Sommige dorpen en steden hebben meer te lijden onder hardrijders dan andere. De top-tien, afgezet naar het aantal inwoners, bestaat merendeels uit dorpjes waarvan velen het bestaan niet eens kennen.

De gemene deler in deze tien gevallen is dat het overal een provinciale weg of andere grote verkeersader betreft die dwars door de dorpskern loopt. De snelheid ligt er lager (50), maar mensen rijden - bewust of onbewust - vaak te hard. 'Doorgaande wegen die dwars door dorpskernen lopen zijn uiteraard geen ideale situaties voor de verkeersveiligheid', zegt directeur Peter van der Knaap van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. 'Een rondweg aanleggen zou helpen, maar daar is niet altijd geld voor.'

Wat volgens Van der Knaap wel helpt, is ook binnen de bebouwde kom trajectcontroles invoeren. 'Zo'n automatische controle is effectief en relatief goedkoop. Dan kan de politie zich richten op wat niet digitaal kan, zoals alcoholcontroles.'

Buiten de bebouwde kom
1,4 miljoen boetes

Opvallend is dat binnen de bebouwde kom veel meer boetes worden uitgedeeld dan buiten de bebouwde kom. Dat terwijl uit onderzoeken van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat tweederde van de dodelijke verkeersongelukken gebeurt buiten de bebouwde kom.

Maar qua flinke snelheidsovertredingen zit dat anders. 1 op de 50 boetes buiten de bebouwde kom is voor veel te hard rijden (meer dan 30 kilometer per uur), tegenover de 1 op de 125 binnen de bebouwde kom en 1 op de 150 op de snelweg.

Hoe kunnen mensen worden aangespoord om niet te snel te rijden? 'Met optische versmallingen en drempels kun je het rijgedrag van automobilisten beïnvloeden', zegt SWOV-directeur Peter van der Knaap. Daarnaast kan techniek in de auto volgens hem ook veel bereiken. 'Bijvoorbeeld met een informerende snelheidsassistent in je navigatiesysteem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden