Dit zijn de nieuwe staatsieportretten van Willem-Alexander en Máxima

Erwin Olaf fotografeerde het koninklijk gezin

Prinses Amalia Foto RVD - Erwin Olaf
Prinses Alexia Foto RVD - Erwin Olaf
Prinses Ariane Foto RVD - Erwin Olaf
Koning Willem-Alexander in de Mozeszaal in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Foto RVD - Erwin Olaf
Prinsessen Ariane, Alexia en Amalia. Foto RVD - Erwin Olaf
Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima, maart 2018 Beeld: © RVD - Erwin Olaf Foto Beeld: © RVD - Erwin Olaf
Amsterdam, maart 2018: Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en hun dochters (v.l.n.r.) Prinses Ariane, Prinses Alexia en de Prinses van Oranje in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Foto Beeld: © RVD - Erwin Olaf

Met een op een catwalkfoto lijkend familieportret van het koninklijk gezin heeft Erwin Olaf de grenzen van het genre royaltyfotografie verlegd. Niet langer, zoals lang te doen gebruikelijk, een statisch portret van minzaam glimlachende hoogheden, maar een foto die zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en een aangenaam gebrek aan braafheid weerspiegelt. De foto, donderdag op staand en liggend formaat vrijgegeven door het Koninklijk Huis, is in maart gemaakt in het Koninklijk Paleis in Amsterdam.

Bij diezelfde gelegenheid maakte Olaf de nieuwe staatsieportretten van koning Willem-Alexander en koningin Máxima – foto’s die, door het voorname en ingetogen karakter, in de eerste plaats representatief zijn voor de verantwoordelijkheden van het ambt. Daarmee beantwoorden die veeleer aan de traditionele opvattingen over dergelijke officiële portretten.

Het met de staatsieportretten vergeleken zo avontuurlijke gezinsportret valt op door een overdaad aan zwierig haar, het uniforme zwarte schoeisel, de ontspannen blik van de afgebeelden – de koning voorop. Door hun losse beweging bewijst Olaf zijn talent om met de regieaanwijzingen die hij ongetwijfeld heeft gegeven de persoonlijkheid van het koninklijk paar en hun drie dochters te bevrijden uit het keurslijf van vorstelijke ingetogenheid. Mooi is dat daar niet de ijskoude en sombere blik van modellen in de modefotografie voor in de plaats is gekomen. 

Van zorgen bevrijd

Ook de manier waarop de voeten loskomen van het paleismarmer – vier van de tien raken de vloer niet – draagt bij aan de luchtigheid van het beeld. De gezichtsuitdrukking van de vijf laveert tussen vrolijk (Máxima), van zorgen bevrijd (Willem-Alexander) en wie-maakt-me-wat van prinses Alexia (midden) en kroonprinses Amalia (rechts). Prinses Ariane (links) is de enige (misschien omdat ze de jongste is?) die de familieband met haar vader bekrachtigt door zijn hand vast te houden. De anderen stralen, kordaat met de armen langs het lijf, uit de koninklijke verantwoordelijkheden op eigen schouders te kunnen dragen. 

Het voorname en imposante interieur van het paleis herinnert eveneens aan de huidige en toekomstige verantwoordelijkheden van de gezinsleden. Die worden in het ultieme weerspiegeld door de gebeeldhouwde Atlas hoog achter het vijftal, die niet alleen Nederland maar ook het uitspansel heeft te torsen.

Erwin Olaf heeft al eerder staatsieportretten gemaakt van koning en koningin, en in 2017 opvallend close portretten van Máxima en de dochters. Olaf deed in het verleden onder meer van zich spreken door de serie Royal Blood, met portretten van  verminkte personages die onder meer de verongelukte Lady Di, Julius Caesar en Marie-Antoinette verbeeldden.     

Prinsessen Ariane, Alexia en Amalia. Foto RVD - Erwin Olaf
Koning Willem-Alexander Foto RVD - Erwin Olaf
Prinses Amalia Foto RVD - Erwin Olaf
Prinses Alexia Foto RVD - Erwin Olaf
Prinses Ariane Foto RVD - Erwin Olaf
Koning Willem-Alexander in de Mozeszaal in het Koninklijk Paleis Amsterdam. Foto RVD - Erwin Olaf
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.