Dit zijn de advertenties waarmee de Russen de Amerikaanse verkiezingen wilden beïnvloeden

Eindelijk is duidelijk met wat voor advertenties de Russen de Amerikaanse verkiezingen hebben geprobeerd te beïnvloeden. De onderzoekscommissie van het Amerikaanse congres heeft meer dan drieduizend advertenties vrijgegeven.

Een van de Russische Facebook-advertenties voor de Amerikaanse verkiezingen. Foto Facebook

In november vorig jaar bracht het congres al een paar voorbeelden naar buiten, nu het hele pakket. Van alle advertenties op Facebook en Instagram die tussen 2015 en eind 2017 door Russen zijn geplaatst, is niet alleen de inhoud vrijgegeven, maar ook op welke groepen ze werden gericht, hoeveel er voor werd betaald en hoeveel clicks ze hebben gegenereerd.

Vaak gaat het om kleine bedragen en weinig clicks, maar er zijn ook advertenties die veel mensen hebben bereikt. Wat opvalt, is dat de advertenties niet expliciet pro-Trump waren, maar dat ze duidelijk per onderwerp op bepaalde groepen werden gericht. Onderwerpen als immigratie, politiegeweld, milieu en seksuele geaardheid waren bijvoorbeeld populair. 

Dit alles had als doel om via sociale media een wig te drijven tussen Amerikanen, aldus een verklaring van de democratische senator Adam Schiff. Het idee daarbij was om meningen te versterken door mensen dieper in hun filterbubbel te trekken. Amerikanen die geïnteresseerd zijn in ‘law & order’, een belangrijk campagnethema van Donald Trump, krijgen zo meer berichten voorgeschoteld die hun mening versterken. Hetzelfde geldt voor andere voorkeuren. Het resultaat: meningen en voorkeuren worden nog verder verstevigd en de kloof tussen Amerikanen verdiept.

De succesvolste advertentie werd in oktober 2016 geplaatst en had als titel ‘Back the Badge’. Doelgroep: mensen van 20 jaar en ouder die geïnteresseerd zijn in de politie, politiehelden en sheriffs. De Russen hebben zo’n 1.800 dollar betaald en bereikten daarmee ruim 1,3 miljoen mensen.

De populairste Russische Facebook-advertentie: Back the Badge. Deze was vooral gefocused op ‘law and order’, een belangrijk campagnethema van Donald Trump. Foto Facebook

In totaal gaat het om 8 GB aan data die door iedereen zijn in te zien. The Washington Post heeft de succesvolste uitingen op een rij gezet. Eerder al heeft Facebook maatregelen genomen door verschillende Russische accounts af te sluiten.

Een van de advertenties richtte op de lgbt-gemeenschap. Foto Facebook
Geïnteresseerd in Jezus? Dan kregen Amerikanen deze advertentie voorgeschoteld. De Russen betaalden voor de advertentie die zich vooral richtte op de oer-conservatieve achterban van Trump. Foto Facebook
De Russen betaalden ook voor deze advertentie. Niet omdat ze de Black Lives Matter-beweging wilden ondersteunden, maar ze hoopten hiermee de verdeeldheid onder Amerikanen te vergroten. De advertentie werd getoond aan mensen geïnteresseerd in onder meer Malcolm X, Martin Luther King en African-American History. Foto fa
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.