Dit zijn de acht plagen die taxidienst Uber teisteren

Van bedrijfsspionage tot een wel erg temperamentvolle topman

Taxidienst Uber lijkt in een ongecontroleerde slip geraakt: beschuldigingen van seksuele intimidatie, bedrijfsspionage, een topman die zijn temperament niet de baas is - het onder technologievorsers eens zo populaire bedrijf heeft in korte tijd veel van zijn glans verloren. Dit zijn de acht plagen die Uber hebben getroffen.

Een politieman in de Keniaanse hoofdstad Nairobi verhindert dat demonstrerende taxichauffeurs passagiers uit een auto van Uber trekken. Beeld reuters

1. Bedrijfscultuur

Susan Fowler, een oud-medewerkster die het bedrijf beschuldigde van seksuele intimidatie, werd aanvankelijk zwartgemaakt op internet. Uber negeerde haar klachten eerder, toen ze nog in dienst was, goeddeels. Na de blog waarin Fowler de zaak naar buiten bracht, volgden andere ex-Ubers met vergelijkbare verhalen over de machocultuur in het bedrijf. Afgelopen dinsdag nam een hooggeplaatste ingenieur na vijf weken ontslag nadat hij zijn nieuwe baas was vergeten te vertellen dat hij bij zijn vorige werkgever Google was vertrokken na beschuldigingen van seksuele intimidatie.

2. Niet loyaal

Toen New Yorkse taxichauffeurs het werk neerlegden uit protest tegen de ban door het Witte Huis op immigranten uit bepaalde landen, kondigde Uber in een tweet aan dat het de ritprijs niet zou verhogen. Normaal gesproken gebeurt dit wel als het druk is en door de automatische prijsverhoging uit te schakelen, leek het of Uber de staking wilde breken, wat het bedrijf ontkende.

3. Behandeling chauffeurs

Uber stelt naar believen de tarieven naar beneden bij, zonder dat chauffeurs daar invloed op hebben, luidde de klacht van de chauffeur met wie topman Travis Kalanick het onlangs aan de stok kreeg. 'We kunnen niet anders, anders worden we uit de markt gedrukt', reageerde Kalanick, waarop hij de taxichauffeur toebeet dat hij verantwoordelijk was voor 'zijn eigen shit' en niet altijd de schuld aan anderen moest geven. Uber beschouwt menselijke chauffeurs sowieso als een tijdelijk fenomeen, want het bedrijf werkt hard aan autonome auto's.

Lees ook

Uber-topman zoekt hulp na gefilmde woedeuitbarsting in 'eigen' taxi
'Ik moet mijn leiderschapsstijl veranderen en volwassen worden. Dit is voor het eerst dat ik dit toegeef, en dat ik hulp nodig heb.' Aldus Travis Kalanick.

4. Bedrijfsspionage

Met die autonome auto's loopt de laatste tijd ook niet lekker. Zo beschuldigt concurrent Waymo (onderdeel van Google) Uber van het stelen van hoogtechnologische informatie voor apparatuur die noodzakelijk zijn voor autonoom rijden. Uber, dat uiteraard ontkent, kocht vorig jaar een hoge oud-werknemer die bij Waymo jarenlang aan complexe radarsystemen had gewerkt en bij zijn vertrek volgens Waymo geheime documenten heeft gestolen. Het bedrijfje dat de man daarna oprichtte, werd een half jaar later door Uber gekocht voor bijna 650 miljoen euro. En o toeval: het radarsysteem dat Uber gebruikt, lijkt als twee druppels water op dat van Waymo.

Lees ook

'Uber gebruikt gestolen technologie voor zelfrijdende auto's Google'
Waymo, Googles divisie voor zelfrijdende auto's, beschuldigt een oud-medewerker van de diefstal van duizenden pagina's bedrijfsgevoelige informatie.

5. Problemen met de wet

Bij Uber heerst een cultuur van 'liever sorry zeggen dan toestemming vragen', noteerde Business Insider. Zo liet het bedrijf autonoom rijdende auto's in San Francisco rondrijden zonder de benodigde vergunningen. Toezichthouders dreigden licenties van het bedrijf in te trekken, waarop Uber afdroop en verder ging in een andere stad. In Chicago kreeg het bedrijf een boete wegens het uitoefenen van een illegale lobby. Een Brits hof oordeelde vorig jaar dat Uber zijn chauffeurs als vast personeel moet beschouwen en hun een minimumloon moet betalen, plus vakantiegeld. Uberpop, waarbij gewone burgers met hun auto taxiritjes konden rijden, werd in Nederland door de rechter verboden. Na bijna een half miljoen euro aan boetes gooide Uber in 2015 de handdoek in de ring.

Lees ook

8 ton boete voor Uber Frankrijk
Een rechter in Frankrijk heeft Uber veroordeeld tot een boete van 800 duizend euro voor het aanbieden van de illegale taxidienst UberPOP.

6. Leugen en bedrog

De illegaal rondrijdende auto reed in San Francisco ook nog eens door rood. 'Het was niet de computer, maar de mens achter het stuur die de fout maakte', zei Uber, die de bijrijder schorste. 'Daarom is het zo goed dat we de menselijke bestuurder vervangen.' Uit interne mails bleek echter dat Uber had gelogen en wist dat het de computer was die het rode licht over het hoofd zag, meldde The New York Times.

Lees ook

Voertuig rijdt door rood; Uber moet nu stoppen met zelfrijdende taxi's in San Francisco
Uber rijdt door de straten van San Francisco met zelfrijdende taxi's, zonder daarvoor een vergunning te hebben aangevraagd.

7. Felle concurrentie

Na alle rumoer rond seksuele intimidatie en het 'breken' van de New Yorkse taxistaking, begonnen klanten op Twitter de actie #deleteuber, bedoeld om de app te verwijderen. Uber verloor in een week tijd 200 duizend gebruikers. Tegenhanger Lyft speelde daar handig op in door maar weer eens te benadrukken dat deze dienst (niet in Europa) veel humaner is. Zo heeft de app van Lyft een optie om chauffeurs een fooi te geven. De concurrent maakt handig gebruik van de problemen bij Uber en bereidt een nieuwe investeringsronde van 500 miljoen dollar voor, aldus de Wall Street Journal. Daarmee zou het bedrijf zo'n 7 miljard dollar waard zijn, overigens nog altijd eentiende van de waarde van Uber.

Uber-topman Travis Kalanick. Beeld afp

8. Investeerders haken af

Twee investeerders van het eerste uur haalden vorige week hun geld uit het bedrijf vanwege de 'giftige patronen' en de 'vernietigende bedrijfscultuur' binnen het bedrijf. Of andere aandeelhouders hun voorbeeld hebben gevolgd, is niet bekend, want Uber is niet beursgenoteerd en hoeft geen openheid van zaken te geven.

Lees ook

Uber lijdt nog steeds zware verliezen
Het vooral van de taxidienst bekende techbedrijf moet over het afgelopen derde kwartaal 800 miljoen dollar (771 miljoen euro) verlies in de boeken zetten.

Waarom is Uber zo populair?

Bij alle recente rumoer zou je bijna vergeten waarom het bedrijf zo populair geworden is. Dat is te danken aan de manier waarop Uber vraag en aanbod bij elkaar brengt. Door vraag en aanbod te regelen in een gebruiksvriendelijke app en betalingen 'onzichtbaar' te laten verlopen via de credit card, groeit het gebruik van taxi's en profiteert iedereen, is het idee. Door slim gebruik te maken van nieuwe technologieën kunnen taxichauffeurs een hogere bezettingsgraad halen van hun auto, wat betekent dat ze vaker een betaalde rit hebben. Voor klanten is het voordeel dat als het rustig is de tarieven laag zijn, terwijl bij grote drukte de prijs stijgt. De ouderwetse taxibranche klaagt over de prijzen voor vergunningen en de hoeveelheid regels waar haar chauffeurs zich aan moeten houden, terwijl Uber-rijders minder belemmerd zouden worden.


Lees meer over Uber

Seksisme in Silicon Valley: 'Blijf weg van de eierstokken'
'Er hangt een giftige atmosfeer voor vrouwen.' Sillicon Valley blijkt een verborgen, lelijke kant te hebben. Bij bedrijven als Uber worden vrouwelijke werknemers seksistisch behandeld. (+)

Vrije jongens van Airbnb en Uber in het nauw
Nu politici steeds negatiever zijn over Uber en Airbnb is het de vraag of de boegbeelden van de deeleconomie weten te overleven. 'Overheden zijn de werkelijke agenda's van deze bedrijven gaan zien en komen in actie.' (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.