'Dit was helemaal niet mijn droom'

Hij won in september weer de America's Cup. Dinsdagavond kreeg Tienpont daarvoor een extra trofee.

AMSTERDAM - Hij zeilde als 12-jarig jongetje in een Optimist, zo'n notedopje voorzien van zeil. Op de mast plakte Simeon Tienpont stickers van de 'Whitbread', de zeilrace om de wereld. 'Mijn maat uit die jaren, Pieter Jan Postma, zei dat hij droomde van de Olympische Spelen. Ik was meer de jongen van het zeezeilen.'

Niet dat de jongen uit Dirksland, in september voor de tweede keer winnaar van de America's Cup, ooit had gedacht van zo'n hersenspinsel een goedbetaald en succesvol bestaan te kunnen maken. 'Dit alles, hoe mooi ook, was helemaal niet mijn droom. Ik zeilde als student af en toe voor een rijke, goed betalende familie een jacht door de Middellandse Zee. Kreeg ik een ticket en een vergoeding. Verder had ik nooit gedacht aan geld verdienen met zeilen.'

Het als professional buitengaats over hoge golven raggen, kwam pas in zijn leven toen hij bij de Volvo Ocean Race van 2005/2006 aan boord kwam van de talentenboot, de ABN Amro II. In 2007 volgde het aanbod van grootheid Russell Coutts om de America's Cup te gaan zeilen. Zijn Amerikaanse team, BMW Oracle, won.

Die race, een soort Formule 1-kampioenschap op het water, won hij in september weer, met de catamaran van Oracle, een technologisch wonder van carbonfiber. Tienpont (31) kreeg er dinsdagavond de Conny van Rietschoten Trofee voor, die voor de zeiler van het jaar in Nederland.

In het Scheepvaartmuseum van Amsterdam beschreef Tienpont gisteren zijn aandeel in het succes. 'Dit was een campagne van tweeënhalf jaar van een bedrijf met 150 man personeel. Ik was als boat captain de projectleider. Ik zat tussen het zeilteam, de ontwerpafdeling en de jongens van de werkvloer in. Ik kende elk moertje en boutje van de Oracle.'

Zijn achtergrond was handig. 'Ik heb scheepsbouwkunde gedaan op de HTS in Haarlem. Later heb ik economie gestudeerd in Rotterdam.' Het kwam van pas bij de benutting van de enorme hoeveelheid data die nodig was bij het bouwen, tunen en in de vaart houden van de catamaran.

De voorbereiding was meer dan het halve werk. 'Wij kunnen onze tegenstander niet bespioneren. Het is moeilijk krachten in te schatten. We moesten aan het begin van onze matchraces tegen Nieuw-Zeeland vaststellen dat de Kiwi's hun huiswerk beter hadden gedaan. Zij waren sneller. Wij leerden vervolgens sneller tijdens die negentien races in 25 dagen waarbij de teams elkaar alle data moeten geven.'

Met olympisch kampioen Ben Ainslie, die in de finale aan boord kwam als de nieuwe tacticus, werd de comeback van het jaar gevierd. Het werd met acht zeges op rij 9-8 voor het team van Ainslie. 'Het draait om tienden van seconden. Ainslie heeft een geweldig oog voor beslissende situaties. We hebben, ook bij die enorme achterstand van 6-0, nooit de moed opgegeven.'

Tienpont was op de boot als grinder, de bediener van de hydraulische pompen en lieren, 'de koffiemolens'. Hij was verantwoordelijk voor de zes knoppen waarmee de zwaarden werden bediend. De stand daarvan is bepalend voor de snelheid. Het bleek het geheim van de Oracle, vooral door de vormverandering die van vliegtuigtechniek was afgekeken.

'De stand van de zwaarden bepaalde ik door met de voeten met bepaalde kracht op die zes knoppen te drukken. Tegelijkertijd draaide ik aan de lieren. Het is veel techniek, maar het is vooral mensenwerk. Aanvoelen hoe de boot vliegt. Een soort intuïtie, waardoor ik die twee technieken goed kon combineren.'

De zeezeiler is teruggekomen uit San Francisco, zijn tijdelijke haven. Hij woont in Amsterdam en in Spanje, waar zijn vrouw vandaan komt. Hij zegt, in een halve grap, nog een olympische carrière te overwegen. Maar dat lijkt meer pesterij aan het adres van zijn vriend Postma, die zich klaar maakt voor de Spelen van Rio in 2016.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden