'Dit voelt als een knal voor m'n kop'

'De beurs overdrijft altijd, u weet hoe het gezegde luidt. Maar deze koersval? Die hadden we niet verwacht. Ik zit hier nu vijfentwintig jaar, maar dit heb ik nog niet meegemaakt....

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

Sylvia Tóth, directievoorzitter én visitekaartje van uitzendorganisatie Content, zit de day after met een flinke kater. Ze zegt er niet van geslapen te hebben, de afstraffing die Content maandag op de beurs kreeg.

Op die dag zakte de koers 16,50 gulden ofwel 21 procent tot 62 gulden. Gisteren veerde de koers weer een beetje op - met 3,10 gulden - maar dat lijkt de kater op het Content-hoofdkantoor in Den Haag amper te verzachten. Beleggers dumpten het aandeel massaal in een reactie op tegenvallende halfjaarcijfers die Content vrijdag na het sluiten van de beurs bekendmaakte. De omzet over de eerste zes maanden daalde licht, het bedrijfsresultaat pakte iets hoger uit. Terwijl de Content-directie dit voorjaar nog een 'verdere groei van omzet en resultaat' op de sterk groeiende uitzendmarkt voorspelde.

Beleggers hadden een heel weekeinde de tijd om over die mededeling na te denken, maar dat kon weinigen van verkooporders weerhouden. 'Ze hebben het als een grote teleurstelling ervaren. We konden kennelijk niet aan de verwachtingen voldoen', reageert Tóth.

Volledig begrijpen doet ze hetniet. 'Er zijn geen lijken uit de kast komen vallen; Content lijdt geen verlies. Zo erg is het allemaal dus niet.' Aan de andere kant, erkent Tóth, is de beurs ook emotie. 'Als een paar grote partijen in een dunne markt gaan verkopen, dan is er geen houden meer aan. Dan krijg je al snel een paniekreactie.'

De directievoorzitter zegt te weten welke grote beleggers hun stukken hebben gedumpt, maar namen geeft ze niet. 'Dat lijkt me nu niet verstandig.' Op de meest recente lijst van grootaandeelhouders prijken de namen van onder meer het Orange Fund, Amev/VSB en het Small Companies Netherlands Fund (een door ABN Amro gecontroleerd beleggingsfonds).

Tóth rekent zich de paniek onder beleggers aan: 'Of we het verkeerd hebben gedaan? Ik weet het niet. Feit is in ieder geval dat niemand op onze mededeling had gerekend. Die onduidelijkheid, die mogen we onszelf aanrekenen. We hadden beter moeten communiceren.'

Beleggers wisten kennelijk niet goed hoe het uitzendbedrijf er voor staat. Toch zegt Tóth te kunnen uitleggen waarom de groei van Content achterblijft bij die van de markt en concurrenten. 'Allereerst zitten er in onze halfjaarcijfers geen overnames verwerkt. De meeste concurrenten hebben wel bedrijven gekocht. Als je dat doet, koop je winst, waardoor de cijfers er beter uitzien. Dat is bij ons dus niet het geval.' Tóth zegt met diverse partijen te praten over een overname, maar concrete resultaten kan ze niet melden.

Naast deze incidentele reden is er nog een structurele waarom Content niet aan de verwachtingen kan voldoen: Content kampt met een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel. Het bedrijf is gespecialiseerd in het inzetten van hoger administratief of management ondersteunend personeel. 'Die mensen zijn amper te vinden', zegt Tóth. 'Zelfs met Schoevers in huis (Schoevers is een dochterbedrijf van Content) kunnen we niet aan alle aanvragen voldoen.' Content moet dus vaak 'nee' verkopen, waardoor het omzet en klanten misloopt.

Volgens Tóth heeft Content meer last van de krappe arbeidsmarkt dan de concurrenten. Anders dan bijvoorbeeld Randstad en Vedior laat Content de grote industriële contracten links liggen. Dat doet het bewust, omdat het op goed geschoold administratief personeel hogere marges kan behalen. Maar in tijden van krapte, zoals nu, zouden de bulkcontracten voor een welkome buffer kunnen zorgen.

Tóth houdt evenwel vast aan 'het profiel van Content'. Wel gaat het bedrijf meer werk maken van detachering, een fenomeen waarmee bureaus als Brunel en Goudsmit goede sier maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden