'Dit traject is pas nog uitgebreid geïnspecteerd'

Reizen per trein is en blijft de veiligste manier van reizen, stelt NS. Hoe kon dit ongeluk dan gebeuren?

Hoe kunnen twee treinen op elkaar botsen?

Op papier kunnen treinen niet op elkaar botsen. De verkeersleiding mag treinen nooit toestaan gelijktijdig in tegengestelde richting op hetzelfde spoor te rijden. Een enkele keer per jaar, zegt NS-directeur Bert Meerstadt, gaat het mis. Dit leidt zelden tot grote ongelukken, omdat treinen zijn uitgerust met een automatisch stopsysteem dat ingrijpt zodra twee treinen op hetzelfde spoor op elkaar afrijden.


Het stopsysteem is niet feilloos. Treinen die sneller dan veertig kilometer per uur rijden, worden altijd automatisch gestopt. Op sommige trajecten werkt het stopsysteem ook bij lagere snelheden. Op de trajecten waar het automatische stopsysteem bij lage snelheden niet ingrijpt wordt de treinloop met seinen geregeld.


Treinen kunnen botsen als het automatische stopsystemen falen, of als de machinist een rood sein mist.


Wat ging er mis in Amsterdam?

Een verslaggever van de Volkskrant, die toevallig in één van de treinen zat, hoorde de machinist zeggen dat ze vermoedelijk een rood sein had gemist. NS wil niet op de waarneming reageren, totdat het onderzoek naar het ongeval is afgerond.


Proraildirecteur Marion Gout ontkent dat achterstallig spooronderhoud een rol kan hebben gespeeld bij het ongeval. 'Dit traject is onlangs nog uitgebreid geïnspecteerd.'


Hoe snel reden de treinen?

De gegevens uit de zwarte dozen van de treinen moeten duidelijk maken hoe snel de treinen reden. 'Optisch hebben we kunnen waarnemen dat de kreukelzones van de treinen zijn ingedeukt', zegt NS-directeur Meerstadt. Hij wil niet speculeren over mogelijke snelheden. Ooggetuigen schatten de snelheid van beide treinen op 50 kilometer per uur.


Vermoedelijk reden de treinen op het moment van de botsing langzamer. Passagiers melden dat de treinen nog hebben geremd. Bovendien zouden de treinen bij snelheden boven de 40 kilometer per uur automatisch tot stilstand zijn gekomen. In vergelijking met de beelden van totaal verwrongen treinstellen bij eerdere treinongevallen, lijkt de impact van de botsing mee te zijn gevallen.


Waarom dan toch zo veel slachtoffers?

Stel dat de treinen 25 kilometer per uur reden. Bij de botsing is de snelheid van beide treinen in één klap tot nul gereduceerd. Inzittenden zeggen dat veel passagiers nog stonden of uit hun stoelen werden gelanceerd. De klap waarmee ze tegen elkaar, of de wanden van de trein zijn gesmakt, zou te vergelijken zijn met die van een fietser die met een behoorlijke vaart tegen een muur aan rijdt. Botbreuken en ernstiger letsel liggen dan voor de hand.


Is het nog veilig om per trein te reizen?

Proraildirecteur Gout zegt pas lessen te kunnen trekken uit het ongeluk als de onderzoeken zijn afgerond. Herhaling valt niet uit te sluiten. Toch is dit geen reden voor paniek, zegt NS-topman Bert Meerstadt. 'Reizen per trein is en blijft de veiligste manier van reizen.' Bovendien is hij ervan overtuigd dat iedere medewerker van NS en ProRail door het ongeval extra alert is. Meerstadt en Gout zeggen zelf nog steeds onbevreesd in de trein te stappen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden