Dit is ons favoriete ondergoed

En wat hebben de Zweden nu voor Nederland betekend, behalve dan: säkerhets tändstickor, wittebrood in de oorlogswinter en Wasa knäckebrod na de oorlogswinter? Nou, ja, Ikea, H&M, Ericsson, Saab en vossenbesjam.
En natuurlijk Björn Borg. Niet zozeer de tennisser Björn Borg, want Nederlandse liefhebbers keken begin jaren tachtig eigenlijk liever naar het enfant terrible John McEnroe dan naar het Zweedse ijskonijn. Maar wel het merk Björn Borg. Bizar genoeg zijn de onderbroeken van dat merk vooral in Nederland razend populair. Liefst 40 procent van al het Björn Borg-ondergoed wordt in Nederland verkocht. Nederlanders die toch bekend staan om hun 'geen cent te veel'-mentaliteit betalen als enigen probleemloos  20 euro voor een Björn Borg-boxer. Zelfs nu de heupbroek uit de mode is geraakt, zijn ze niet en masse teruggekeerd bij de Zeeman of de Hema voor hun ondergoed.
Het merk Björn Borg verkoopt zelfs in thuismarkt Zweden niet zo goed als hier. Foto's: ANP

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden