'Dit is een nieuwe constructie'

Het gesubsidieerde Nationale Toneel leent artistiek directeur Theu Boermans uit aan de makers van ANNE, een internationaal commercieel theaterstuk. 'Het NT wordt betaald.'

AMSTERDAM - Speciaal voor ANNE


Robin de Levita bouwt met zijn bedrijf Imagine Nation een nieuw theater in de Amsterdamse Houthavens. Het theater met 700 stoelen zal alle ruimte geven aan het theaterstuk ANNE. Zolang het stuk voldoende publiek trekt, blijft het stuk daar te zien. De Levita boekte eerder succes met de musical Soldaat van Oranje.


Theu Boermans (63), artistiek directeur van het Nationale Toneel (NT), gaat het concept van de nieuwe theaterproductie ANNE ontwikkelen. Hij werkt daarvoor samen met Imagine Nation, het nieuwe productiebedrijf van Robin de Levita en Kees Abrahams.


De voorstelling is vanaf het voorjaar 2014 te zien in Theater Amsterdam. Boermans regisseerde eerder de musical Soldaat van Oranje, voor een ander productiebedrijf.


Gaat u die voorstelling nu regisseren of niet, daarover bestaat enige verwarring?

'Nee, ik ben niet de regisseur. Dat zou niet kunnen, want dan concurreer ik met mijn eigen Nationale Toneel. Ik ben de artistiek eindverantwoordelijke voor ANNE, dus ik beoordeel het script en ik zoek de acteurs. Vervolgens gaat een director in residence de voorstelling maken. Na de première blijft hij de kwaliteit ervan bewaken.'


Een 'director in residence'?

'Ja, dat is in Engeland een begrip: hij is de uitvoerder van het concept en bewaakt de kwaliteit van de voorstelling. Zo iemand zoeken wij nu, vooral in Engeland, want het is de bedoeling dat ANNE ook een Engelse versie krijgt. Tijdens de repetities kom ik dan regelmatig langs om het concept te bewaken.'


Mag dat van uw werkgever, het Nationale Toneel? En van uw subsidiegevers?

'Uiteraard is dit allemaal besproken en van alle kanten dichtgetimmerd. Het ministerie van Cultuur (OCW, red.) vond het een goed idee, en mijn bestuur ook. Want het Nationale Toneel stelt zijn artistieke knowhow ter beschikking en krijgt daarvoor betaald.


'Op die manier generen wij dus eigen inkomsten. Al mijn uren en al onze andere expertise worden bij de producent in rekening gebracht. Wij gaan namelijk ook ons decor- en kostuumatelier ter beschikking stellen.'


Dit lijkt een tamelijk unieke constructie, die samenwerking tussen commercieel en gesubsidieerd theater.

'Het is inderdaad een nieuwe constructie. We zullen moeten zien of dit werkt. Maar er is dus geen sprake van een co-productie met Imagine Nation: wij leveren diensten en worden daarvoor betaald. Het Nationale Toneel ontvangt bovendien ook een deel van de royalty's.'


U maakte onlangs de tv-serie De Prooi, verleent nog steeds uw diensten aan Soldaat van Oranje en maakt films. Concurreert u niet met uw eigen agenda?

'Ik regisseer de rest van dit jaar twee producties bij mijn eigen gezelschap: De Ideale Man, een stuk van Elfriede Jelinek naar Oscar Wilde, en daarna Madame Rosa, de jubileumvoorstelling van Anne-Wil Blankers. Daarna ben ik van januari tot maart beschikbaar voor ANNE. Dat is hier intern allemaal helder en goed afgesproken.'


Zag u op tegen weer een toneelstuk over Anne Frank?

'Toen dit verzoek kwam, heb ik meteen gezegd: ik moet er wel wat mee kunnen. Bijzonder is dat het Anne Frank Fonds in Basel zelf dit initiatief heeft genomen om aldus het dagboek bij een nieuwe generatie onder de aandacht te brengen.


'Wat mij in het script van de schrijvers Leon de Winter en Jessica Durlacher interesseert, is dat het niet alleen gaat over de teloorgang van het meisje, maar ook over de teloorgang van een schrijfster in wording.


'Anne heeft haar dagboek helemaal herschreven met het oog op eventuele publicatie. Zij heeft zich dus als het ware naar de volwassenheid toegeschreven. Dat gegeven maakt het spannend.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden