Dit is een ‘Gesamtkunstwerk’

Op 5 november zou Herman Brood 60 jaar zijn geworden. Zaterdag gaat de film Wild Romance in première en wordt in het Groninger Museum de tentoonstelling Cha Cha geopend, met schilderijen en een reconstructie van Broods atelier....

Hoe had Brood zijn atelier achtergelaten?

‘Het was een totale chaos. Met een plee alsof-ie net gebruikt was. Overal kwasten en spuiten. Een onopgemaakt bed. Literatuur van grote schrijvers tussen seksboekjes. Schilderijen op de grond en schuin aan de muur. Schoenen, kleding, uitgetrapte verftubes, noem maar op. Koos van Dijk, zijn manager, heeft me verzekerd dat het helemaal intact is gebleven na Broods dood.’

Het wordt een nauwgezette reconstructie?

‘Ja. We hebben een decorbouwer die de ruimte voor ons nabouwt. Inclusief houten vloer, wc en badkamer. Alles precies één-op-één. En daarin komen alle voorwerpen. Alles is minutieus gedocumenteerd aan de hand van foto’s, want Koos wil ook dat alles op dezelfde manier terugkomt.’

Waarom laten jullie niet alleen zijn schilderijen zien?

‘Een traditionele tentoonstelling is wel een overweging geweest. Maar dat past niet bij Brood. Hoewel hij geaccepteerd wilde worden, schopte hij toch tegen de kunstelite. Dat laat het atelier zien: wat hij met vrouwen deed, het schilderen, spuiten, musiceren. De zelfkant van de maatschappij. Het is eigenlijk een groot Gesamtkunstwerk.’

Klinkt erg romantisch. Zoiets past wel in deze tijd waarin alles vermenselijkt moet worden.

‘Dat klopt, maar het ligt ook aan mij: ik hou van ateliers. Ik wil weten welke tubes hij kocht, met welke spuitbus hij een bepaald schilderij maakte. Dat hij injectienaalden gebruikte voor het schilderen.

‘Natuurlijk is het ook belangrijk dat de bezoeker zich met Brood beter kan identificeren. De mens staat centraal. Dat is ook de ondertitel van de expositie: Fenomeen Herman Brood. Het heeft een ongelooflijk effect in de stad. Nog nooit hebben we zoveel reacties gekregen. Mensen komen spontaan met eigen foto’s, door Brood beschilderde auto’s en computers.’

Is het laten zien van zijn atelier ook niet een bijdrage tot de definitieve heiligverklaring van Nederlands beroemdste troeteljunk? Zijn atelier moet behouden en getoond worden, omdat Brood een genie was?

‘Alsjeblieft niet. Er zit eerder iets voyeuristisch aan. Mensen willen gewoon weten: dáár deed Brood al die dingen.’

Heeft u een ander beeld gekregen van zijn werk door het atelier?

‘Het is beter dan ik had verwacht. Het werk stond toch als populistisch bekend. Te koop in de Blokker en op de meubelboulevard. Maar ik had tot nu toe nooit de moeite genomen het te bestuderen.

‘De expositie hebben we in korte tijd georganiseerd. Het werk van Brood zit nog niet in mijn vingers. Deze tentoonstelling is meer een soort tussenstop. Later moet maar bepaald worden wat de Brood-canon is. Of het echt iets is of niet. Het zou in elk geval mooi zijn als daar over gediscussieerd gaat worden.’

Nog iets raars tegengekomen?

‘Broods bed lag bezaaid met foto’s van zijn vriendinnetjes voor één nacht. Dat laten we ook zien, maar wel zo dat ze niet herkenbaar zijn.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden