Disney lonkt naar oude gamers
Olivier Perbet heeft zich in de nesten gewerkt. De Fransman wordt belaagd door een dolle dwerg, die zich niet laat afschrikken door het zwaard waarmee Perbet tikken uitdeelt....
'Dit laat goed het verschil zien tussen onze games en die van andere producenten', zegt Perbet van Buena Vista Games, de spelletjestak van het Amerikaanse entertainmentconcern Walt Disney. Hij is naar Hoofddorp gekomen om de productreeks voor dit jaar uit de doeken te doen. 'Bij anderen vliegen de ledematen in het rond. In een Disney-game wordt ook gevochten, maar er vloeit geen bloed.'
Die prudente koers heeft niet voorkomen dat Walt Disney verstrikt is geraakt in een politieke rel rond een wél gewelddadig computerspel. Een maand voordat 25 To Life (25 jaar tot levenslang) in de winkels ligt, hebben politici in de VS winkeliers opgeroepen het spel te boycotten.
In 25 To Life neemt de speler de rol aan van een boef of een politieagent. In het spel gebruiken criminelen gijzelaars als menselijk schild, schieten ze agenten dood en slaan ze met diverse wapens omstanders de hersens in.
Het spel wordt niet uitgegeven door Walt Disney, maar door de Britse gamesmaker Eidos. De Amerikanen zijn wel partij, omdat 25 To Life van de tekentafels komt van Avalanche. Deze studio werd drie maanden geleden door het concern gekocht, in het kader van een streven naar een grotere omzet in videospellen Die ambities zijn fors. Vorig jaar behaalde Buena Vista Games een omzet van vierhonderd miljoen dollar. 'Dat moet op termijn een miljard dollar worden', aldus Perbet. 'We willen tot de topvijf van grootste uitgevers behoren.' De hoogste in de ranglijst is Electronic Arts, met een omzet van 3,5 miljard dollar. Andere toppers zijn Activision en THQ, goed voor omzetten van 1,4 miljard en 757 miljoen dollar.
Activision en THQ waren twee van de bedrijven waar Disney een oogje op had, toen het begin dit jaar uitkeek naar mogelijkheden zijn ambities te verwezenlijken. De prijs bleek te hoog. Zeker voor Disney, dat in de jaren zeventig en tachtig een avontuur in de gamesindustrie in een echec zag eindigen. Het concern kiest daarom voor kleine stappen. Naast Avalanche is enkele maanden geleden een nieuwe eigen studio in Canada geopend, geleid door een handvol oud-werknemers van Electronic Arts.
De koerswijziging betekent dat Disney games steeds meer in eigen beheer gaat maken. De titels die dit jaar verschijnen in combinatie met Disney-speelfilms als Herbie: Fully Loaded en Chicken Li t t l e , zijn nog uitbesteed. Perbet: 'Het is aantrekkelijker alles in eigen hand te houden. Niet alleen financieel, maar ook om greep te houden op de inhoud.'
De dorst naar meer inkomsten uit games is alleen te lessen als Disney een breder - ouder - publiek weet aan te spreken dan nu. Games als 25 To Life blijven taboe, denkt Perbet: 'Het blijft toch Disney waarover we praten.' Maar de scheidslijn wordt vager. Zo kocht het bedrijf onlangs de rechten om games te maken van het jongensboek Tu r o k . Daarin vloeit veel bloed - gelukkig voor Disney alleen dat van dolle dinosaurussen.