6 vragen streamingdiensten

Disney gaat de strijd aan met Netflix: is dat goed nieuws?

Disney lanceert haar langverwachte streamingdienst in november in de Verenigde Staten. Dat heeft het bedrijf tijdens een persconferentie bekendgemaakt. De Netflix-concurrent komt op z’n vroegst in 2020 naar Europa, maar wanneer kunnen we in Nederland genieten van Disney+? En nog vijf andere vragen.

Zo moet de dienst van Disney er uit gaan zien. Beeld AP

Wanneer kunnen we kijken naar Disney+?

De dienst waarmee Disney de strijd aanbindt met Netflix is vanaf 12 november beschikbaar in de Verenigde Staten. In Europa is Disney+ officieel pas in 2020 te zien.  

Wat is er allemaal te zien?

Het entertainmentbedrijf bezit de rechten op een indrukwekkende hoeveelheid films en series, zeker sinds de gedeeltelijke overname van 21st Century Fox. Sommige producties zijn voorlopig nog beschikbaar bij concurrerende diensten vanwege lopende contracten, maar op termijn zullen ook die alleen nog te zien zijn via Disney+. 

Op de nieuwe streamingdienst zijn straks klassiekers te vinden als Aladdin, Bambi en Jungle Book, alle Pixar-films (Toy Story, Finding Nemo, Cars), de twee complete Star Wars-trilogiën, de Pirates of the Carribean-films en films uit de Marvel-reeks als Captain America.

Series komen van Disney Channel, een tv-zender die het entertainmentbedrijf nu al uitvent. Meer dan vijfduizend afleveringen van programma’s als Hannah Montana, de Simpsons en alle documentaires van National Geographic.

Disney blijft ook eigen, nieuwe films en series maken. Er komt een nieuw seizoen van de Star Wars-animatieserie The Clone Wars, de Star Wars-live actionserie The Mandalorian, een serie die geïnspireerd is op de Pixar-hit Monsters Inc., een High School Musical serie, een kerstfilm met Anna Kendrick en de documentaireserie The World According to Jeff Goldblum.

Hoeveel gaat het kosten?

Alleen de Amerikaanse prijs is al bekend: 7 dollar (6,20 euro) per maand of 70 dollar per jaar. Dat is iets meer dan de helft van wat een gezin daar per maand betaalt voor Netflix. Analisten reageerden verrast, ze hadden op een iets hogere prijs gerekend.

‘De prijs is best wel scherp’, beaamt Niels Baas, directeur van de Nederlandse streamingdienst NLziet. Het past volgens hem bij een strategie waarbij wordt geprobeerd om zo snel mogelijk een flink aantal abonnees binnen te halen, die dat eventueel kunnen combineren met een lidmaatschap van Netflix. ‘Dit is een duidelijk signaal: Disney geeft vol gas. Het gaat ze er nu niet om hiermee geld te verdienen, dat doet het bedrijf wel met andere onderdelen.’

De cast van Avengers: Endgame. Beeld Richard Shotwell/Invision/AP

Maakt Disney+ kans tegen Netflix?

Jazeker. Het is een sterk merk met veel eigen, onderscheidend materiaal. ‘Uiteindelijk draait het om de films en series die je hebt. Daarin blinken ze uit’, vindt Baas. ‘Als bedrijf heeft Disney meer te bieden: ze hebben ook het sportkanaal ESPN+ en een meerderheidsbelang in de grote Amerikaanse seriezender Hulu. Families met kinderen, waar Disney+ op mikt, zijn een belangrijke doelgroep. Streamingdiensten en tv-zenders zijn een soort kinderoppas, voor veel mensen is dat dé reden om een abonnement te nemen.’

Netflix heeft eerder laten weten zich niet al te veel zorgen te maken over de nieuwe concurrenten die zich melden. De streamingmarkt groeit al jaren en volgens het bedrijf is er ruimte genoeg voor nieuwe initiatieven. Dat onder andere Disney films en series terughaalt van Netflix komt niet als een verrassing; het entertainmentbedrijf speelt er al een tijd op in door flink te investeren in eigen films en series, waarmee het zich onderscheidt van de concurrentie.

Hoe bijzonder is het dat Disney deze stap zet?

Het is op zichzelf een logische stap, want Netflix toont al jaren aan dat er veel geld te verdienen is op de streamingmarkt. Toch is dit een trendbreuk, vindt telecom- en mediaexpert Peter van Herrewegen van EY. ‘Iedereen praat over digitale disruptie door grote techbedrijven, waardoor de traditionele grote spelers naar adem happen. Nu slaat de gevestigde orde terug. Dit is de eerste grote speler die op dezelfde schaal de concurrentiestrijd aangaat. Ik zie het als een inspiratiebron voor de rest van de industrie. Het wordt een interessante tijd in de mediaindustrie.’ Ook Apple, AT&T/Time Warner en ComCast/Sky zetten vol in op streaming.’

Is dit goed nieuws voor de consument?

Dat ligt eraan hoeveel geld iemand kan en wil betalen om films en series te kijken. ‘Ik vind het in ieder geval goed nieuws’, zegt Niels Baas. ‘Er komt nog meer keuze, voor een relatief goedkoop bedrag.’ 

Op termijn wordt de situatie wel lastiger. ‘De kijker kan en wil niet betalen voor een oneindige hoeveelheid streamingdiensten. Het aanbod versnippert steeds meer. Ik schat in dat mensen bereid zijn drie, maximaal vier van dit soort bundels te nemen. De hoeveelheid geld is beperkt, hun beschikbare vrije tijd ook. Wat zou kunnen is dat mensen een paar maanden kijken naar de ene dienst en dan overstappen naar de andere.’ 

Voor de Nederlandse tv-industrie is dit geen goed nieuws, denkt Baas. ‘De strijd om de kijker wordt nog heftiger dan die al was. Het gevaar is dat het Nederlandse aanbod verschraalt, tenzij partijen meer dan nu samenwerken en er iets sterkers tegenoverstellen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.