Dirty Science is een aanwinst, al mag het best wat prikkelender

Wat is lezenswaardig deze week? Vandaag: wetenschapsglossy Dirty Science. Niet vies, wel veelbelovend.

null Beeld
Beeld

En daar is, vrij plotseling, alweer het volgende tijdschrift dat wetenschap op een begrijpelijke manier aan de man wil brengen: Dirty Science. Na de oerknal in 2004, de lancering van Quest, is er geen houden meer aan.

In de kiosk of bij de sigarenboer kon naast Quest al een keuze worden gemaakt uit Kijk, Wetenschap in Beeld, de Nederlandse editie van New Scientist en Know How. Ze kregen er deze maand een concurrent bij - een ambitieuze met een fraaie vormgeving. Erachter zit de jonge uitgever PBQ Media. Aan het blad hangt een onlineplatform.

Dirty Science verschijnt zes keer per jaar in een oplage van 34.500 en is van Nederlandse origine. De hersens moeten worden gestimuleerd. Think about it, is de ondertitel. (Achter het gebruik van Engelse woorden zit meestal de gedachte dat de boodschap dan krachtiger is, wat meestal niet klopt.)

Opvallend, ook: de advertenties. De uitgever is erin geslaagd A-merken aan zich te binden, zoals Mercedes, Emirates, Alfa Romeo, Gassan (van de diamanten) en Illy (van de koffie). Het versterkt het toch al glossy karakter van het blad.

De troef van Dirty Science is dat wetenschap niet de enige pijler is. De andere thema's zijn innovatie, duurzaamheid, kunst, design, lifestyle en iets wat 'ondernemerschap' wordt genoemd.

Tot de laatste categorie hoort een artikel over de succesvolste duurzame ondernemers. De winnaars, volgens Dirty Science: Marqt, Tony's Chocolonely, Vandebron, De Vegetarische Slager en Dopper. Hun imago heeft iets zweverigs, is een van de vaststellingen van het blad. Deze ondernemers 'willen ook iets goeds doen voor planeet en maatschappij'. Geld verdienen doen ze ook, inderdaad.

Het omslagverhaal in het eerste nummer gaat over nepnieuws, hier voornamelijk fake news geheten. Om de verwarring te vergroten is de cover een pagina verder nogmaals geplaatst, in aangepaste vorm. 'Fake!' is vervangen door 'Wat nu?'. Het is een goede vraag, die adequaat wordt beantwoord.

Dirty Science is een aanwinst, al zouden de stukken best wat prikkelender mogen. Dat aspect vinden we nu vooral in de titel terug. Dirty Science klinkt reuze spannend, maar ook na lang nadenken en het consulteren van diverse collega's van onze eigen redactie wetenschap kunnen we nog steeds niet bedenken waarom dit tijdschrift Vieze Wetenschap heet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden