Nieuws Arbeidsmarkt

Directeur uitzendbond: ‘Uitzenders, doe niet mee met run op steeds goedkopere arbeid’

Uitzendbureaus moeten niet langer meedoen met de run op steeds goedkopere arbeidskrachten. Dit zegt Jurriën Koops, directeur van uitzendbond ABU, in een interview met de Volkskrant. ‘Wij moeten als branche af van het voortdurend naar het putje willen bewegen’, stelt Koops. ‘De opdrachtgever vraagt of het nog flexibeler kan, nóg goedkoper, en de uitzender draait.’

Interieur van uitzendbureau Randstad. Beeld ANP XTRA

De directeur van de Algemene Bond Uitzendondernemingen, vertegenwoordiger van 65 procent van de uitzendbranche, roept uitzenders op om zich minder ‘nederig’ op te stellen tegenover opdrachtgevers. Arbeid wordt door bedrijven in toenemende mate als kostenpost gezien, zegt hij. ‘Vroeger praatten wij met de personeelsmanagers, tegenwoordig met de inkopers. Die kopen de kopjes en schoteltjes en de laptops, en die kopen nu ook het personeel in.’

Impliciet zegt Koops tegen zijn leden: zwicht niet voor de verleidingen van de veranderende arbeidsmarkt. Hij maakt zich zorgen over het ontbreken van regelgeving rondom het zelfstandig ondernemerschap en de opkomst van platformdiensten als Uber, Deliveroo en Temper. Deze bedrijven laten zien dat het bemiddelen van zzp’ers als arbeidskrachten ook lucratief is.

850 duizend uitzendkrachten

Nederland telt circa 850 duizend uitzendkrachten. De totale ‘flexibele schil’ van Nederland maakt 35 procent van de arbeidsmarkt uit, vooral het aantal zzp’ers en oproepkrachten is sinds het begin van deze eeuw flink gestegen. Het aantal uitzendkrachten blijft al jaren redelijk gelijk, al is het aantal intercedenten flink toegenomen.

Recent heeft ook de zzp-intercedent zijn intrede gedaan. De taxichauffeur, de pizzabezorger en de kok zijn steeds vaker zelfstandige die via een online platform hun diensten aanbieden. Deze platformeconomie is ‘potentieel ondermijnend’ voor de arbeidsmarkt, zegt Koops. ‘Uber zelf is niet disruptief, Uber is disruptief omdat het tegen regels aan schuurt. Het probleem zit ‘m in het feit dat onze regels daar niet op zijn toegesneden.’

Naast de oproep aan de uitzendbranche om steviger te staan tegenover opdrachtgevers, richt Koops zich dan ook tot de politiek. Hij pleit voor het verplicht stellen van sociale verzekeringen voor ‘álle werkenden’, ongeacht de contractvorm. ‘Als je vindt dat iedereen die werkt voor ongelukken en ziekte verzekerd zou moeten zijn en wat pensioen zou moeten opbouwen, richt daar dan je arbeidsmarkt op in.’

Koolmees neemt de tijd

Terwijl Koops de regering aanspoort tot haast, neemt minister Koolmees van Sociale Zaken juist de tijd voor het zzp-vraagstuk. Hij heeft een commissie van deskundigen aangesteld om een jaar te broeden op de arbeidsmarkt, inclusief de zzp-regelgeving. Tegelijkertijd tuigt de minister wel extra regelgeving op om andere vormen van flexwerk en het vaste contract dichter naar elkaar toe te brengen. Problematisch, vindt de ABU-directeur: ‘Een werkgever meer laten betalen voor een flexkracht is goed, maar dan moet je wel een gelijk speelveld creëren voor de héle arbeidsmarkt, inclusief zzp.’

Directeur Algemene Bond Uitzendondernemingen: ‘Maak waarde van werk belangrijker’

De arbeidsmarkt verandert razendsnel, platforms als Uber en Deliveroo wringen zich met apps en websites tussen bedrijven en werkers. Er zit een gat in onze arbeidsmarkt, zegt Jurriën Koops, directeur van uitzendbond ABU, en dat gat heet zzp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.