Directeur Sul stapt op bij Lovers Rail

Directeur Peter Sul van Lovers Rail is met onmiddellijke ingang opgestapt. De Fransman Yves Lallemant heeft zijn functie overgenomen, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

Sul en CGEA weigeren commentaar. Maar alles lijkt erop te wijzen dat de Fransen de macht naar zich toe hebben getrokken. Toen Sul maandag wilde reageren op de informatie van de Kamer van Koophandel, floot de nieuwe Franse directeur hem terug.

Het Franse moederbedrijf reed Sul al eerder in de wielen. Een paar maanden geleden besloot de Franse topman J. Jeauffroy dat Lovers voorlopig niet op de trajecten Utrecht-Hilversum en Leiden-Den Haag ging rijden, ondanks de vergunningen die het bedrijf daarvoor had.

Deze weigering kwam Lovers-directeur Sul op een oorvijg van minister Netelenbos van Verkeer te staan. 'Als Lovers niet gaat rijden, dan kieper ik hem van het spoor', zei de minister in ongekend harde bewoordingen.

Waarschijnlijk heeft de verstoorde relatie tussen Netelenbos en Sul het vertrek van de Lovers-directeur bespoedigd. Maar de desastreuze cijfers van het jongste spoorbedrijf zullen de doorslag hebben gegeven.

Het is een publiek geheim dat Lovers Rail een miljoenenverlies lijdt. De begin dit jaar in gebruik genomen spitstrein van Amsterdam naar Haarlem trekt nauwelijks reizigers. Deskundigen schatten het verlies van deze spoorlijn op vijf à zeven miljoen gulden per jaar.

Sul veroorzaakte in 1996 grote opschudding in de vervoerswereld door een vergunning aan te vragen voor het rijden met treinen van Amsterdam naar IJmuiden, een lijntje dat de NS jarenlang links had laten liggen. 'De andere kijk op het openbaar vervoer', noemde hij het. Sul was van begin af aan het gezicht van Lovers Rail. In vaak felle bewoordingen bekritiseerde hij de Nederlandse Spoorwegen.

Het ministerie van Verkeer was erg blij met zijn komst. De toenmalige minister Jorritsma wilde concurrentie op het spoor om monopolist NS onder druk te kunnen zetten.

Vorig jaar werd Lovers Rail plotseling overgenomen door CGEA, de transportpoot van het Franse Vivendi, een multinational met een omzet van 65 miljard gulden. Sul bleef directeur met 7,5 procent van de aandelen. Wat daarmee is gebeurd, is onbekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden