Directeur Blanc zet communistische vakbond buitenspel met referendum Personeel Air France steunt sanering

Met een brede overwinningsgrijns heeft de directeur van Air France, Christian Blanc, gisteren het resultaat bekend gemaakt van het personeelsreferendum over zijn herstelplan voor de noodlijdende luchtvaartmaatschappij....

SJOERD VENEMA

Van onze correspondent

Sjoerd Venema

PARIJS

Het referendum was tien dagen geleden nodig geworden toen de vakbonden niet unaniem akkoord wilden gaan met het herstelplan, zoals Blanc vooraf had geëist. Slechts zes van de veertien bonden wilden het reddingsplan ondersteunen. Door het rechtstreekse referendum zullen de dwarsliggende bonden, waaronder de communistische CGT, verder buiten de uitwerking van de hersteloperatie worden gehouden.

Blanc had zijn directeurschap en het voortbestaan van Air France afhankelijk gesteld van de personeelssteun voor het plan. De opgeluchte directeur toonde zich gisteren optimistisch over de herstelkansen van Air France: 'De toekomst ligt nu in handen van de werknemers en die hebben een overduidelijke vastberadenheid getoond.'

Het noodplan, dat de nationale luchtvaartmaatschappij van de ondergang moet redden, is in de afgelopen maanden in nauw overleg met het personeel door Blanc opgesteld. Het moet het eerdere herstelplan vervangen dat vorig jaar oktober na felle stakingen werd ingetrokken. De voor dat reddingsvoorstel en de slechte communicatie met het personeel verantwoordelijke directeur Bernard Attali moest toen gedwongen het veld ruimen.

De concurrentiepositie en de financiële situatie van Air France zijn de laatste jaren ernstig verslechterd. Over 1992 werd ruim één miljard gulden verlies geleden. Vorig jaar liep het verlies zelfs op tot 2,5 miljard gulden. Terwijl de zware schuldenlast inmiddels tot zo'n 12 miljard gulden is gestegen. De rechtse regering-Balladur liet vorig jaar al weten niet bereid te zijn om de tekorten ongelimiteerd aan te vullen.

Het nieuwe herstelplan was voor de regering de laatste kans om een faillissement te voorkomen. In het uiteindelijke voorstel van Christian Blanc is de geplande staatshulp vier maal zo hoog als in het plan-Attali. De Franse overheid zal in de komende jaren in totaal zo'n 7 miljard gulden in Air France moeten steken. De Europese Commissie in Brussel moet nog instemmen met de staatssteun.

Door stroomlijning, kostenbesparing en het opvoeren van de produktiviteit met ruim 30 procent, hoopt Blanc het noodlijdende bedrijf in 1997 weer uit de rode cijfers te halen. Er zullen in drie jaar tijd vijfduizend arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, zij het zonder gedwongen ontslagen. De salarissen zullen gedurende die periode worden bevroren, maar de arbeidstijd zal worden opgevoerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden