Diplomaten hekelen Duitsland na blokkering strengere CO2-norm

Onder zware druk van Duitsland worden nieuwe Europese regels voor de CO2-uitstoot van auto's afgezwakt. Berlijn wist maandag genoeg medestanders in de EU te vinden om de belangen van Mercedes, Audi en BMW veilig te stellen.

Merkel verdedigt thuismerken Audi, BMW en Mercedes Beeld ANP

Na afloop van het beraad van de Europese milieubewindslieden concludeerde Europees Commissaris Connie Hedegaard (klimaatbeleid) dat de lidstaten buigen voor de Duitse 'Realpolitik'. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu noemde het verwateren van de CO2-norm een 'gemiste kans' en 'een teleurstelling'.

Betrokken diplomaten hekelden het 'ronduit intimiderende' gedrag van hun Duitse collega's. Die maakten zonder gêne duidelijk dat niemand de Duitse auto-industrie in de wielen moest rijden met strengere CO2-regels.

Ambassadeurs van verschillende EU-landen verklaarden afgelopen weken gebeld te zijn door naaste medewerkers van bondskanselier Merkel. Merkel zelf nam contact op met 'bevriende' premiers. Omdat Duitsland de euro drijvende houdt, durfde niemand 'nee' te zeggen tegen het Duitse verzoek het CO2-voorstel af te zwakken.

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Milieu Beeld ANP

Redden wat er te redden valt
De komende weken moet Hedegaard proberen te redden wat er te redden valt. Ze moet enerzijds tegemoet komen aan de wens van Duitsland om de strengere CO2-norm vier jaar later (in 2024) in te voeren. Tegelijkertijd wil het Europees Parlement niet tornen aan de striktere norm. Als het parlement en de lidstaten niet tot een vergelijk komen, wordt de aanscherping van de CO2-regels op de lange baan geschoven. De Duitse milieuminister Peter Altmaier ontkende maandagmiddag dat hij uit is op afstel.

Altmaier maakte duidelijk dat de auto-industrie 'de groeimotor' van Duitsland is, die op geen enkele wijze concurrentienadeel mag ondervinden van de Europese regels. Omdat de nieuwe CO2-norm een gemiddelde is voor de gehele autovloot van een producent, levert die voor fabrikanten van relatief zware, meer vervuilende wagens (BMW, Mercedes, Audi) meer problemen op dan voor hun concurrenten Peugeot, Fiat en Citroën. Autofabrikanten die de norm niet halen, krijgen een boete voor elke gram overschrijding.

De nieuwe norm van 95 gram CO2/km voor nieuwe auto's vanaf 2020 is technisch geen probleem. Nu bedraagt de gemiddelde uitstoot circa 135 gram. De zuiniger motor verhoogt de prijs van een auto met 1.100 euro, maar de automobilist verdient dat meer dan terug door lagere brandstofkosten.

Europese klimaatdoelstellingen
De schonere motoren zijn nodig wil de EU haar klimaatdoelstellingen halen. De Commissie benadrukt dat de ontwikkeling van de schonere auto's de Europese auto-industrie innovatiever en daarmee concurrerender maakt.

Tijdens de vergadering van de Europese milieuministers en staatssecretarissen kreeg Duitsland onder meer steun van Polen, Slowakije en Portugal, landen waar Duitse autoproducenten fabrieken hebben. Opvallend was verder de Britse bijval, waar Londen in juni nog het Commissievoorstel had omarmd. Diplomaten vermoeden dat Berlijn de Britse collega's 'cadeautjes' in het vooruitzicht heeft gesteld, vooral op financieel terrein waar de Londense City de strengere Europese regels voor banken vreest.

GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout, met wie Hedegaard moet onderhandelen, zegt dat het parlement weinig flexibiliteit zal tonen. 'Onze grenzen waren al bereikt met het principeakkoord van deze zomer over het Commissievoorstel. Als de lidstaten dat nu openbreken, komen wij ook met nieuwe eisen.'

Eickhout noemt het 'kortzichtig' en 'gevaarlijk' dat Duitsland andere landen probeert te paaien met toezeggingen op andere beleidsterreinen.

 
Onze grenzen waren al bereikt met het principeakkoord van deze zomer over het Commissievoorstel. Als de lidstaten dat nu openbreken, komen wij ook met nieuwe eisen
GroenLinks-europarlementariër Bas Eickhout
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.