Dior zonnebril

Prijs: 1298 gulden..

Nooit zo hard gelachen als om de schoonmoeder van André Hazes, die in de documentaire Zij gelooft in mij - weer of geen weer - een enorme zonnebril op haar neus draagt. Binnen of buiten, donker of licht, mevrouw oogt elke scène een beetje als de dodelijke menscomputer Robocop, in de gelijknamige film met Arnold Schwarzenegger.

Het binnenshuis dragen van een zonnebril is net zoiets als een mohair trui aantrekken als het hoogzomer is - ook een goeie bak van schoonma Hazes.

Maar dat móet tegenwoordig, weet opticien Tom Keller van Mook Opticiens in de Bijenkorf in Amsterdam. 'Een zonnebril draag je elk moment van de dag. Oók binnen en 's avonds.'

Wil je nog een beetje meetellen tegenwoordig, dan schaf je jezelf een Dior, Gucci, Bulgari of Armani zonnebril aan. De prijzen bij trendy Mook variëren van 180 gulden voor een Ray Ban, tot 1298 gulden voor een Dior met Swarovski kristallen in het montuur. Het kost een paar centen, maar dan héb je ook wat.

Welke gek koopt een zonnebril van meer dan duizend gulden?

'Nou, daar sta je versteld van', zegt Keller. 'Gewone scholieren komen hier zo'n bril kopen. Of onopvallende mensen van wie je het helemaal niet zou verwachten.'

De Dior is geen gewone bril met glazen en een montuur - het is een shield. Een windscherm, vrij vertaald. De twee glazen bestaan uit één stuk, en zijn verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog. Van felgeel en oranje tot diepblauw en pimpelpaars, als-ie maar opvalt. Je moet er wel snel bij zijn: zonnebrillen gaan nog maar één seizoen mee, waarschuwt Keller. 'Volgend jaar zijn deze weer uit de mode.'

Zonnebrillen zijn zelfs zó modegevoelig, dat trends van stad tot stad verschillen, weet de opticien. In Amsterdam vliegen de Diors als zoete broodjes over de toonbank, in Den Haag zijn ze wat conservatiever. Daar doen de wat klassiekere modellen van Persol en Ralph Lauren het heel goed. In Rotterdam is het nog steeds de tijdloze Ray Ban wat de klok slaat: in aanschaf is deze bril relatief minder prijzig (tot een gulden of zeshonderd), en de eigenaar hoeft niet meteen in het nieuwe seizoen een ander model aan te schaffen, omdat hij anders geen discotheek meer inkomt.

Een zonnebril is een imago. Geen mens haalt het nog in zijn hoofd om een plastic brilletje bij het tankstation te kopen, dat daadwerkelijk tegen zonlicht moet beschermen. Wie geen merkbril of ten minste een Gucci-look-alike koopt, hoort er niet meer bij. Echte trendsetters zijn Jennifer Lopez (een bruinoranje glasbril zonder montuur van Chanel, à 623 dollar) of - onbedoeld - Edgar Davids, die een zonnebril moest dragen na een oogoperatie, dat nu als 'model Goggle' voor honderden guldens per stuk wordt verkocht.

Brillendozen zijn nog niet zo modegevoelig, meent Keller. Ze variëren in prijs van acht tot zo'n vijftig gulden, en zijn minder creatief ontworpen dan de brillen zelf. Tenzij je een zilverkleurige Dior-doos met rits of klapdeksel en ingelegd merklogo wilt; dan betaal je tussen vijftig en honderd gulden. Nóg een reden om de Swarovski-bril van bijna dertienhonderd gulden te kopen: dan krijg je de doos voor niks.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden