Dior zoekt het in de netheid van de jonge Paul Weller

Ontwerper Hedi Slimane toonde dinsdagavond een collectie voor Dior Homme die helemaal aan Londen was opgehangen. Slimane is fan van de muziek die uit Londen komt; hij heeft net een fotoboek gemaakt over de generatie van The Libertines en Franz Ferdinand ....

De soundtrack van de show was speciaal gecomponeerd door The Rakes. Kleding, modellen en choreografie deden verder sprekend denken aan A Clockwork Orange, de film over een alternatief legertje Britse rotjongeren.

Het waren niet eens de kleren zelf die de show verbluffend maakten. Strakke hoogwaterjeans, poloshirts, gleufhoeden, bretels, een zwarte lakregenjas; Slimane gebruikte meer traditionele basics dan ooit, op een 'vreemd' colbert met lange voorpanden na.

De impact van de show zat ' m in het sterke nieuwe beeld dat hij toonde. Dat alle ontwerpers op zoek zijn naar een netter silhouet is duidelijk; de baggy spijkerbroek is volgend jaar uit de mode. Maar waar bijna iedere ontwerper zijn heil in preppy zocht, baseerde Slimane zijn hele show op de akelige netheid van de jonge Paul Weller, en de hoog dichtgeknoopte shirts, hoogwaterbroeken en two tone puntschoenen van ska.

Het was niet eens puur retro, want die nieuwe strakheid is ook de stijl van die hedendaagse Britse bands die Slimane volgde. (Later die avond vierde Slimane zijn 37-ste verjaardag met een feest waar de Londense The Others een geweldig optreden gaven, en met Engelands junkie superstar Pete Doherty en vriendin Kate Moss aan de champagne.)

Het blijft raar om een Frans luxemodemerk het Londense anti-establishment te zien omarmen. Het bewijst dat modeshows niet altijd over kleren gaan, en des te meer over imago en de magie van een naam. Al was het maar omdat een gewone sterveling de kleren van Dior toch amper kan betalen.

Of omdat de kleding helemaal niet geproduceerd wordt, zoals bij Louis Vuitton. Schitterende kleren liet Marc Jacobs daar zien: leuke gymshirtjes, sportbroekjes, nette jeans en blazers, geïnspireerd op de Amerikaanse ideale sportieve schoonzoon. Maar bijna niks daarvan haalt ooit de winkel -Vuitton verdient zijn geld met lederwaren.

Bij de derde Franse luxe-titaan, Yves Saint Laurent, begon ontwerper Stefano Pilati zoals altijd met nette kostuums, met als nieuwtje dat jas, vest en broek van kleur en stof verschilden, voor de relaxte look .

Later werd het bij YSL verrassend sportief en losjes, hoewel nog altijd stijlvol Frans. Niet voor Jan Modaal of voor jonge Britse popsterren. De kleren van YSL werden in een piepklein zaaltje getoond, voor zo'n honderd genodigden, nog geen tiende van de professionals die een kaart hadden aangevraagd. Topmode moet namelijk wel exclusief blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden