Diner met Haagse bluf op Haagse rails

AMSTERDAM - Anderhalve eeuw geleden kreeg Den Haag de eerste tram van Nederland, getrokken door paarden. Sinds kort heeft de stad weer een primeur: de eerste Nederlandse dinertram. Tramrestaurant Hoftrammm rijdt vanaf de Grote Kerk door de Haagse binnenstad naar Scheveningen en weer terug. Bij elkaar een tocht van ongeveer twee uur en een kwartier, tijd genoeg voor een uitgekiend viergangenmenu.


Dolenthousiast was eigenaar Bobby van Galen toen hij vier jaar geleden in Melbourne, Australië, een rijdend tramrestaurant zag. 'Dat vond ik zo'n gave combinatie dat ik dacht: in een tramstad als Den Haag moeten wij ook zo'n voertuig hebben.'


De tram huurt hij van het Haagse vervoersbedrijf HTM, dat toevallig dit jaar ook het 150-jarig bestaan viert. Om die reden wilde het bedrijf best een oud model tram weer rijklaar maken.


Een rijdende tram stelt wel wat andere eisen aan de bedrijfsvoering dan een restaurant op vaste grond. In de drie coupés zitten straks ruim veertig gasten, aan twee- of vierpersoons tafels, er loopt bediening en er moet een viergangenmenu worden bereid. Daarom is eigenaar Van Galen de laatste jaren vooral bezig geweest met passen en meten. 'Zodat de klant niets merkt van de logistieke uitdagingen', zegt hij.


Die uitdaging begint bij het menu. 'Soep wordt niet geserveerd, want stel je voor dat de tram een noodstop maakt en iemand een bord hete soep op zijn schoot krijgt.' Verder heeft ook de beperkte ruimte in de tram z'n invloed op het assortiment.


Door het geringe aantal koelkasten die Van Galen in de Hoftrammm kan plaatsen, is à la carte eten er niet bij. De Haagse sterrenchef Pierre Wind biedt een wisselend viergangenmenu en schenkt daarbij een wijnarrangement, bierarrangement of non-alcholisch arrangement van zelfgemaakte alcoholvrije cocktails.


De tram rijdt 25 kilometer per uur, ongeveer 15 kilometer langzamer dan normale trams, zodat de bediening niet struikelt en de borden op tafel blijven staan. Omdat de tram tijdens de tocht niet stopt bij de haltes, heeft het normale tramverkeer volgens HTM geen last van de Hoftrammm.


Iens Boswijk van de restaurantrecensiewebsite Iens denkt dat mensen wel open staan voor het concept van Van Galen en eventueel klein ongemak voor lief nemen. Het tramrestaurant past volgens haar in een recente trend waarbij restaurateurs naar nieuwe manieren zoeken om gasten te vermaken. 'Waar restaurants vroeger wachtten op hun klandizie, proberen ze nu steeds meer unieke ervaringen te bieden. Een avondje eten wordt meer een show dan alleen een hapje eten.'


Het is volgens Boswijk nog even afwachten hoe comfortabel je dineert in een rijdende tram. 'Het is vervelend continu op te letten of je glas niet van tafel trilt, maar ik denk dat mensen heus wel beseffen dat ze in een rijdende tram eten. Daarom hebben ze meer begrip voor wat onhandigheden. Daarbij, ongelukjes gebeuren in elk restaurant. Het gaat erom hoe je dat oplost. Een adequate reactie op een bord eten op schoot leidt soms juist tot positieve recensies.'


Om dat schootdiner te voorkomen, mag de bediening in de Hoftrammm van Van Galen maar met twee borden tegelijk lopen in plaats van de gebruikelijke drie. Op de vraag of het niet makkelijker is om de gasten te bedienen met een karretje moet Van Galen hardop lachen: 'Dat mijn restaurant in een tram zit, betekent niet dat ik de etiquette overboord gooi. Wij zijn een rijdend restaurant, geen tram waar je ook een hapje eten krijgt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden