Column

'Dik worden in de overgang hoeft niet'

Tegen de zoveelste streek van moeder natuur kunnen we ons toch wel wapenen, vindt Renée Braams.

Beeld ANP

Op het schoolplein en in de muziekschool zag ik ze weer: vrouwen van halverwege de veertig die plotsklaps een kilo of zeven dikker zijn geworden. 'O, bij jou is de overgang ook begonnen', denk ik als ik ze zie, en ik voel met ze mee.

Het is een streek die moeder natuur ons levert, een streek in de omvang van het veel te grote babyhoofd dat door je bekken is gegaan, waarover Brigitte Kaandorp zo treffend heeft gezegd: 'En dat komt nooit meer helemaal goed.'

Straks ben je van de maandelijkse poel van bloed, pijn en tranen verlost, maar nu heeft moeder natuur bekokstoofd dat je op het moment dat de overgang begint, ineens een stuk minder calorieën nodig hebt.

Minder oestrogeen in je bloed heeft tot gevolg dat je minder calorieën verbrandt; ook verlies je spiermassa, door de hormoonverandering, waardoor je ook weer minder calorieën nodig hebt.

Bij mij viel deze overval samen met het verlies van mijn werk bij de Volkskrant. Door mijn oogziekte kon ik niet langer dan een paar minuten meer lezen en typen. Ik was gewend naar de krant dertien kilometer heen te fietsen en dertien terug. Die twee uur lichaamsbeweging maakten dat ik minstens acht boterhammen per dag at. Toen ik thuis kwam te zitten, lette ik daarom goed op hoeveel boterhammen nu passend waren.

Gelukkig ben ik gezegend met een feilloos hongergevoel dat precies aangeeft hoeveel ik nodig heb om gezond te blijven en niet uit te dijen. Dat bleken vier boterhammen per dag te zijn, zonder fietstocht naar de krant en mét overgang.

Golf zeeziekte
's Avonds at ik ook minder warm eten, ik had gewoon weinig trek, ik dacht omdat ik treurde over het verlies van mijn baan. Zo ben ik de overgang doorgekomen zonder een gram dikker te worden.
Wat ook hielp, was dat ik nauwelijks meer tegen alcohol kon. Een slok wijn gaf een golf zeeziekte die van mijn maag naar mijn hersens deinde. Dat scheelt een hoop calorieën.

Ik heb twee tips. Maar eerst wat je niet moet doen: ga niet treuren boven je bord natuurlijk, je hebt maar één leven.
Slik ook geen Ymea Silhouet. Het zal allemaal wel prachtig zijn, die yam, hop, chroom en berkenbladextracten die ze in de pillen stoppen, maar als je net zo blijft eten en drinken als in je bloeiende jaren, word je dikker, daar kan Ymea je niet voor behoeden.

Trap ook niet in de zo verleidelijke valkuil van het 'anders eten': je kunt wel de gluten skippen of strikt biologisch eten, heerlijk als dat goed voelt, maar qua calorieën zal het om het even zijn.

Tip 1: Eet minder. Niet anders, maar minder. At je altijd twee pistoletjes bij de lunch, neem er nu dan een. Word je balorig van het onverzadigde gevoel? Pak het tweede pistoletje dan in voor straks om vier uur.

Schep 's avonds geen tweede bord op. Is het té lekker wat je hebt gekookt, stop dan een portie in een tupperware bakje voor het vieruurtje van de volgende dag.

Neem geen toetje. Voel je je dan al te zielig, eet het toetje dan voor je naar bed gaat in plaats van je glas wijn en toastjes met roquefort.

Tip 2: Drink in je overgangsjaren geen alcohol, of hoogstens een keer per week een borrelglaasje witte wijn.
De overgang zaagt vijf jaar lang aan de poten van je zelfvertrouwen. Alcohol lijkt je op te krikken, maar duwt je in feite onder tafel.
Ik voel me althans lichter en vrolijker als ik geen alcohol drink.
Door de pijn van mijn oogziekte is mijn haar grijs geworden. Maar de mooie kleren die ik kan dragen, omdat ik dun ben gebleven, geven me lol en troost.

Renée Braams is neerlandica, muziekdocent en columnist voor Volkskrant.nl.


 
Ga niet treuren boven je bord natuurlijk, je hebt maar één leven
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden