Dijksma: ProRail doet niets met geld voor onderhoud spoor

ProRail kan volgend jaar met 175 miljoen euro minder subsidie toe omdat de spoorbeheerder investeringen in onderhoud en vervanging van spoorrails al jarenlang doorschuift. Zo wordt alleen al dit jaar voor een bedrag van tussen de 100 en 160 miljoen euro niet aangesproken, schrijft de nieuwe staatssecretaris Sharon Dijksma (Spoor, PvdA) in een brief aan de Tweede Kamer.

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Beeld anp

Dat ProRail het geld niet besteedt aan noodzakelijk onderhoud en vernieuwing van het spoor illustreert nogmaals het financiële wanbeheer bij het bedrijf. Twee maanden geleden bracht een analyse van accountantsbureau PwC, in opdracht van Dijksma's voorgangster Wilma Mansveld, aan het licht dat het op financieel gebied een janboel is bij ProRail.

Mansveld meldde toen aan de Tweede Kamer dat de spoorbeheerder voor de periode 2018-2028 met een tekort van 475 miljoen euro dreigt te kampen. Dijksma onderschrijft die analyse maar voegt er wel aan toe dat het om een bedrag gaat 'dat niet stilstaat'.

ProRail ontving de laatste jaren gemiddeld 1,2 miljard euro aan rijkssubsidie. Bij grote projecten als verbouwingen van stations weet het bedrijf de kosten niet te beheersen, vindt Dijksma, regulier onderhoud aan het spoor wordt juist steeds maar doorgeschoven. De aanleg van nieuwe sporen bij de verbouwing van Utrecht Centraal daarentegen dreigt 80 miljoen euro meer te gaan kosten dan begroot.

Beeld anp

'Structureel fenomeen'

Dat ProRail in veel gevallen onderhoud en vervanging van spoor uitstelt is volgens Dijksma 'een structureel fenomeen'. De nieuwe staatssecretaris voor het spoorbeleid maakt dat ook op uit nieuwe informatie die door ProRail zelf is aangedragen.

Volgens ProRail zelf zijn er logische verklaringen voor het 'overhouden' van geld. De laatste jaren viel een aantal werkzaamheden aan het spoor goedkoper uit dan gedacht en hoefde gereserveerd geld voor onvoorzien werk niet te worden aangesproken. De spoorbeheerder beklemtoont dat nergens de veiligheid op het spoor in het geding is geweest.

In haar brief aan de Tweede Kamer geeft Dijksma echter aan dat de 'cultuur' bij ProRail moet veranderen. Behalve dat er van alles schort aan de financiële bedrijfsvoering blijkt er ook veel mis te gaan in de samenwerking met aannemers en de NS. Aanbestedingsprocedures lopen vaak vertraging op en met het verkrijgen van treinvrije periodes om werk aan het spoor te verrichten wil het ook niet vlotten.

Eerder deze week stonden spooraannemers en ProRail tegenover elkaar voor de rechter. Volgens Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail kunnen ze bij bepaalde aanbestedingen voor spooronderhoud nooit met een goed bod komen, omdat ProRail onvoldoende informatie verstrekt over de staat van het spoor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.