Digitale ravage

Ooit was een filmachtervolging al spectaculair genoeg wanneer auto's over het trottoir scheurden die hier en daar een bloemenkraampje of over straat gedragen glazen ruit aan diggelen reden. Nou, die tijd komt nooit meer terug, met dank aan producties als de Fast and Furious-serie. In het heerlijk onzinnige deel 5 uit de serie crossen Brian O'Conner (wijlen Paul Walker) en Dominic Toretto (Vin Diesel) met een gigantische stalen kluis op sleeptouw door Rio de Janeiro, waarmee ze het halve centrum van de stad in puin leggen en een vloot politieauto's tot schroot reduceren. Zo'n in wezen volkomen absurde finale zou nooit geloofwaardig kunnen overkomen zonder de verdiensten van de hedendaagse digitale trukendoos. Hetzelfde geldt voor de treinkraakscène waarmee de film opent en nog een hele lading bots- en beukmomenten. Het slaat allemaal nergens op, maar het ziet er fantastisch en opwindend uit. Blijkbaar vond studio Universal (of het gemeentebestuur van Rio) alle actie zo levensecht overkomen dat aan het einde van de film nog een disclaimer wordt vastgeplakt: 'De autoscènes in deze film zijn gevaarlijk. De stunts zijn uitgevoerd onder strenge controle, door professionals op afgesloten wegen. Probeer de actiescènes in deze film niet te imiteren.' Niemand die vanavond op Fast Five inschakelt, hoeft zich erover te verbazen dat er nog maar een handjevol geloofwaardigheid over was toen de makers aan de plot begonnen te sleutelen. Wat de film, net als de andere delen, toch méér maakt dan hardcore raceporno, is de chemie tussen de acteurs en de opgeruimdheid waarmee ze hun olijke dialogen oplepelen. Leuke mensen om naar te kijken, of ze nu achter het stuur zitten, met elkaar flirten, knokken of geintjes uithalen.


Fast Five (Justin Lin, 2011)

SBS 6, 20.30-22.30 uur.

Casque d'or

(Jacques Becker, 1952) Prachtige klassieker. Simone Signoret is robuust, kattig charmant en smachtend als de ongelukkig getrouwde Marie, die een affaire begint met timmerman Georges (Serge Reggiani) en daarmee ongewild diens ondergang inluidt. Het zich in de belle époque afspelende kostuumdrama werd destijds traag en ouderwets gevonden, maar blijkt anno 2014 een meeslepend melodrama van het hoogste niveau, dat de jaren goed heeft doorstaan. Beckers regie is zo scherp geslepen als een diamant, met impressionistische scènes om in te lijsten zo mooi, zoals die waarin Marie met haar echtgenoot een wals danst en intussen met haar ogen al helemaal vastplakt aan de laconiek toekijkende Georges.


Arte , 14.00-15.15 uur.


The Fog

(John Carpenter, 1980) Na het succes van slasher-meesterwerk Halloween (1978) ging regisseur John Carpenter andermaal in zee met actrice Jamie Lee Curtis. Hier lift ze naar een Amerikaans havenstadje dat door een griezelige mist wordt overspoeld. Uit die blauw opgloeiende mist stappen zombies met haken en natte haren die zwijgend kloppen op de deuren van de stadsbewoners en blijkbaar iets te maken hebben met een scheepsramp van honderd jaar geleden. Wat de film mist aan plot, compenseert hij met sfeer en spanning, vooral wanneer de ondoden nog in nevelen gehuld blijven. Het is de eerste van twee films waarin Curtis te zien is naast haar moeder Janet Leigh (de in de douche vermoorde blondine uit Psycho); ze speelden ook nog samen in Halloween H20 (1998), het Halloween-vervolg dat dan weer niet van John Carpenter was.


Arte , 22.15-23.45 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden