Digitale kunst kent geen argwaan meer

Als ik hier wat doe, wil ik daar wat zien. Een ontevreden man van middelbare leeftijd wijst naar een groot projectiescherm van de installatie East by West....

Het kunstwerk maakt deel uit van het Dutch Electronic Art Festival (DEAF03), een interdisciplinaire biënnale op het gebied van kunst en technologie in Rotterdam. Het thema van deze zesde editie van het festival is Data Knitting, ofwel: het verknopen van informatie. Naast een expositie in Las Palmas omvat DEAF03 een groot aantal andere activiteiten op verschillende locaties, zoals seminars, workshops, een uitgebreide website en een wetenschappelijk symposium.

Eeuwenlang heeft de mens getracht de wereld om hem heen te doorgronden door het verzamelen van allerhande objecten en gegevens. Door de digitalisering van informatie zal deze hoeveelheid collectieve kennis de komende decennia exponentieel toenemen. Nu al ligt die onmetelijke hoeveelheid voor een groot deel opgeslagen in digitale databanken en archieven . Ook voor kunstenaars een schier onuitputtelijke bron.

Achterdocht jegens het koppelen van verschillende netwerken en databases speelde vorig najaar een grote rol bij World-Information.Org, een vergelijkbaar evenement in Amsterdam. In Rotterdam is van die argwaan weinig te merken. Een grote opluchting, want zo langzamerhand weten we wel dat je tegenwoordig geen stap meer kunt zetten zonder dat dit ergens door een apparaat wordt geregistreerd.

Dat je daar ook op een creatieve manier je voordeel mee kunt doen , bewijst deze tentoonstelling. Zo produceert de Poetry Machine 2.0 een gedicht zonder einde op basis van woorden die bezoekers kunnen intikken op een toetsenbord. De machine surft zelfstandig het internet af, op zoek naar verwante woordassociaties. Een methode verwant aan de écriture automatique van de surrealisten, met dit verschil dat de woorden niet ontleend worden aan de verbeelding van een afzonderlijke dichter, maar uit het collectieve brein van het wereldwijde web spruiten.

Ondanks de ondertitel - Van Wunderkammer tot metadata - heeft het festival ervoor gekozen om alleen de actuele en kunstzinnige toepassingen op het gebied van het ordenen, controleren en ontsluiten van informatie te belichten.

Een van de mooiste installaties op de tentoonstelling is het Globe-Jungle Project van Yasuhiro Suzuki. Hij maakte video-opnamen van kinderen die in een draaiend klimrek spelen. 's Avonds projecteert hij de beelden op ditzelfde klimrek. Door er een harde slinger aan te geven, vormen de witte spijlen van het rek een oppervlak waarop de spelende kinderen weer zichtbaar worden.

Favoriet bij het publiek zijn zonder twijfel Erotogod en Painstation. Ga je bij de eerste op zoek naar lichamelijk genot, in een speciaal pak uitgerust met sensoren en stimulatoren, bij Painstation verken je de pijngrens. Bij dit computerspel moeten de twee tegenstanders hun linkerhand op een ijzeren rooster leggen. Wie een fout maakt wordt gekweld door een elektrische schok, extreme hitte en zweepslagen. De speler die als eerste zijn hand wegtrekt heeft verloren. Laten we hopen dat de ontevreden man Painstation niet links heeft laat liggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden