Digitale inbraak bij mobiele aanbieder Simpel

In het digitale klantenbestand van Simpel is ingebroken. Dat maakte de mobiele aanbieder vandaag bekend. Simpel heeft een team van veiligheidsexperts ingezet om het probleem op te lossen. Ook is hulp ingeschakeld van een externe expert op het gebied van cybercrime.

Uit onderzoek blijkt dat de inbreker toegang heeft gehad tot een bestand met mailadressen van mensen die via een recente campagne klant zijn geworden van Simpel. In totaal gaat het om een bestand met daarin 12.000 klanten. Volgens directeur Jasper de Rooij is vooralsnog onduidelijk of de inbreker daadwerkelijk iets heeft gedaan met de bemachtigde mailadressen.

Ook kan De Rooij niet met zekerheid zeggen of er alleen mailadressen zijn bemachtigd of ook andere gegevens. Dat moet blijken uit nader onderzoek. 'Maar wij raden klanten aan om, als ze elders hetzelfde wachtwoord gebruiken als bij Simpel, dat te wijzigen', lichtte De Rooij toe.

De website is nu naar een andere omgeving verplaatst. Een deel van de onlinediensten is tijdelijk niet beschikbaar. De site draait pas weer volledig als Simpel 'zeker weet dat de klanten veilig zijn', aldus de directeur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden