Digitaal tijdperk zit de privacy in de weg

Consumentenbond begint campagne voor bescherming privacy...

DEN HAAG Burgers moeten meer rechten krijgen om hun digitale privacy te beschermen. Bij misbruik van digitale persoonsgegevens moeten de bedrijven die ze hebben verzameld, opdraaien voor de schade. Een geschillencommissie moet conflicten over misbruik van persoonsgegevens gaan behandelen.

Dat zegt de Consumentenbond in een vrijdag begonnen campagne om de privacy van burgers beter te beschermen. Volgens de bond is het voor consumenten in dit digitale tijdperk steeds moeilijker de baas te blijven over de eigen persoonsgegevens. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) steunt de campagne.

De bond stelt tien basisrechten voor de privacy voor. Sommige staan in de wet, andere niet: zo is er nog geen risicoaansprakelijkheid voor bedrijven. Volgens de bond is die nodig om de burgers te vrijwaren tegen de gevolgen van diefstal van persoonsgegevens, zoals creditcardnummers in het geval van een webwinkel. Zoiets komt nu geregeld voor; het leidt tot fraude en identiteitsdiefstal. Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond: ‘Men moet alle materiële en immateriële schade kunnen verhalen op het bedrijf. Dat mag zich niet meer verschuilen achter overmacht en smoesjes.’

De bond gaat systemen als ov-chipkaart, Elektronisch Patiëntendossier (EPD) en sociale netwerksites als Hyves doorlichten met behulp van de nieuwe privacyregels. Van bijvoorbeeld het EPD is Cohen geen tegenstander, benadrukt hij. ‘Maar we zien ook een bom die in die systeempjes verborgen zit. Die knalt een keer uit elkaar.’

Niet alleen bedrijven die handelen in persoonsgegevens moeten zich verantwoordelijker gedragen. Ook de overheid moet voortaan strenger toezien op de privacyregels, vindt de bond.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.