Digitaal televisie kijken bij kabel-kolchoz UPC

UPC presenteert vandaag de resultaten over de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf heeft enorme schulden en is in waarde gekelderd....

UPC is verzorger van kabel-tv, schuldenjunk - en een kampioen slechte service die reeds lang overleden Sovjet-staatsbedrijven alsnog naar de kroon probeert te steken. Het Amsterdams Stadsblad volgt UPC al enige maanden. Spookrekeningen, afsluitingen zonder waarschuwing, onbereikbare klantentelefoons: de abonnees beleven een drama van epische proporties.

Zo bezien is de auteur van dit verhaal een onwaarschijnlijke bofkont. Enkele maanden geleden bestelde hij een nieuw product bij de kabel-kolchoz: digitale betaaltelevisie. En ziet: er kwam een monteur - op het afgesproken tijdstip. Die installeerde een zwarte doos - zonder problemen. Daarop zette hij het aan - en het werkte.

Het werkt nog steeds. Zonder gedonder! Van U-P-C! Ongelooflijk.

Maar stelt het ook wat voor, die digitale betaaltelevisie?

Het eerste dat opvalt, is het doordringende gezoem in huis. Als van zo'n thuiscomputer uit het MS-DOS-Pleistoceen. Vierentwintig uur per etmaal. UPC kent het probleem: 'De eerste exemplaren werden nogal heet. Toen heeft de fabrikant extra grote koelventilatoren aangebracht.' De abonnee die zich ergert aan de koelruis, kan de klantenservice bellen en dan verlost UPC hem van het lawaai - gesteld dat de abonnee de klantenservice kan bereiken, natuurlijk. In het ergste geval krijgt hij een 'geluidsarme' zwarte doos.

Lawaaiig of niet: chipkaart in de gleuf steken, en de doos biedt toegang tot een nieuwe mediawereld, via een bijgeleverde speciale afstandsbediening. De abonnee moet eerst kiezen of hij tv, videorecorder of zwarte doos wil aansturen. Dat is even wennen, evenals het navigeren door de digitale tv-programmagids.

Thuisbioscoopgangers kunnen kiezen uit twee mogelijkheden. Het standaardpakket biedt een beperkt aanbod dat slechts één keer per maand wisselt. Maar er zitten wel altijd een paar recente bioscoophits tussen, zoals recent The Patriot met Mel Gibson en Gladiator met Russell Crowe.

De abonnee kiest zijn film, drukt op OK, drukt nogmaals op OK voor de betaling, toetst een pincode in en het feest kan beginnen. Zonder onderbreking door reclame en met veel beter beeld en geluid dan de videotheek kan bieden: het is immers digitale tv.

Maar de films beginnen altijd, meerdere malen per dag, op het hele of halve uur, en kunnen niet worden stopgezet voor een plaspauze. Lastig. Later invallen kan wel, evenals van tevoren programmeren, compleet met een waarschuwingssignaal zodra de film begint.

Mogelijkheid twee is uitbreiding van UPC Start met CineNova. Dan kan de abonnee onbeperkt films kijken voor een vaste 39,90 gulden per maand (zie inzet). Maar CineNova heeft een vaste programmering per avond, net als 'gewone' tv, en biedt hoofdzakelijk tweederangs films. De rest van het tv-programma van UPC Start is mager. Bovendien dekken de aankondigingen op het scherm vaak de lading niet. Wil de abonnee meer tv-aanbod, dan moet hij pakketten bijkopen.

Slecht bedeelt UPC Start een van de meest enthousiaste categorieën tv-kijkers: kinderen. Geen speciale kinderprogramma's, zelfs geen tekenfilmpjes, alleen één of twee kinderspeelfilms per maand.

Eind maart van dit jaar had UPC in Nederland 33 duizend zwarte dozen geïnstalleerd. Uit onderzoek blijkt dat een meerderheid van de gebruikers de mogelijkheden goed benut.

Het bedrijf heeft zelf steeds gezegd dat de installatie van deze boxen essentieel is voor de gezonde bedrijfsvoering van UPC in de toekomst: vandaag zal bekend worden of de gestelde doelstelling van verspreiding van 250 duizend dozen onder abonnees kan worden bereikt.

Eigenlijk is het de kabelaar vooral te doen om e-mail en internet via de tv. Vanaf september krijgen nieuwe abonnees nieuwe zwarte dozen die dat mogelijk maken. Het abonnement wordt dan ook duurder, al blijft het onder de 25 gulden per maand, verzekert UPC.

Leuk, zo'n techno-gadget. Maar dat iets van UPC functioneert - dat blijft toch wel het grootste wonder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden