Dieselprijs schept kans voor duurzame visserij

In de zeevisserij worden methoden gebruikt die veel diesel kosten en waardoor de platvis uitsterft. Volgens Eco Matser is subsidie op dieselolie kortzichtig....

Eco Matser

Voor het vangen van een kilo schol gebruikt een visser vier liter diesel en dat kost hem 1,54 euro. Aangezien schol op de veiling een tot drie euro opbrengt, de bemanning van de vissersboot moet worden worden en de bank de afbetaling van het schip verwacht, roepen vissers om subsidie voor de brandstof. Dat is geen oplossing. In plaats van de hoge dieselprijzen de schuld te geven, moeten vissers omschakelen naar een ander gebruik van de zee. De belastingbetaler moet niet opdraaien voor een visserijmethode die zowel ecologisch als economisch onhoudbaar is.

Vissersschepen gebruiken zoveel brandstof, omdat ze met zware sleepkettingen de zeebodem omwoelen om bodemvissen in hun immense netten te krijgen. Deze vorm van visserij, boomkorvisserij, is a-selectief. Alle krabben, zeesterren en vele ondermaatse vissen gaan meteen weer overboord, dood of bijna dood. Een kilo schol of tong kost zo vele kilo's ander onderwaterleven. Dit omploegen van de zeebodem - sommige stukken worden vijf keer per jaar omgewoeld heeft minder vis tot gevolg. Vissers reageerden daarop met grotere netten die met nog zwaardere motoren sneller en dieper door de bodem worden getrokken.

Hoe krijgen we de Noordzee weer gezond en vol vis? De natuur werkt heel simpel: alleen als jonge vis de kans krijgt groot te groeien, kan hij voor nakomelingen zorgen. Wereldwijd is de boomkorvisserij al in de ban gedaan. De Wereldduurzaamheidstop in Johannesburg besloot vier jaar geleden dat alle schadelijke visserijen in 2015 verdwenen moeten zijn. Ook Nederland onderschreef deze internationale afspraak, maar maakt geen haast.

De overheid heeft wel al geld beschikbaar gesteld om een klein deel van de vloot te saneren. Op zich is verminderen van de overcapaciteit een goed idee, mits schepen ook echt uit de vaart gaan en niet onder een andere vlag - meestal die van Groot-Brittannië - verder vissen. Ondersteuning van vissers die willen omschakelen, is een zinniger besteding van belastinggeld dan het opkopen van vissersschepen die elders verder vissen. De overheid en de politiek zijn met hun halve oplossingen medeverantwoordelijk voor de misère in het zeemilieu en in de visserijsector.

Wanneer we de Noordzee laten herstellen en op een verantwoorde manier gaan vissen, haalt de visser goede vangsten binnen. En ons gebakken scholletje smaakt een stuk beter als de vangst niet ten koste gaat van de natuur onder water.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden