Diesel wordt zuiniger in het tempo van een Trabant

Product: Opel Astra 1.6 diesel


Prijs: euro 23.945 euro


Verkrijgbaar: Opel-dealers


Oordeel: 1 ster


De 'schoonste dieselmotor ooit door Opel gebouwd' haalt het nog niet bij de concurrentie.


Het is niet voor het eerst dat een auto in deze rubriek centraal staat, dat klopt. Maar het is ook niet voor het eerst dat we bij Groen worden overspoeld met ronkende persberichten over 'schone' vierwielers. De aanleiding? De prestigieuze autosalon in Genève vond deze maand plaats. Daar debuteerde bijvoorbeeld de nieuwe Opel Astra 1.6. Volgens de Duitse autofabrikant de 'schoonste dieselmotor ooit door Opel gebouwd'.


De cijfers: 97 gram CO2-uitstoot per kilometer en een verbruik van 1 liter diesel op 27 kilometers. Maar wat zeggen deze cijfers eigenlijk? Vooral dat de gemiddelde Opel-rijder deze score niet zal halen. De verbruikstest die de getallen voortbrengt stamt uit de jaren negentig en wijkt al snel met eenderde af van het werkelijke praktijkverbruik.


Toch zijn de cijfers bruikbaar. Alle auto's worden namelijk langs de verouderde meetlat gelegd om te zien of ze aan de in november aangescherpte Europese verbruiksnormen voldoen. Die zeggen dat auto's pas in 2020 minder dan 95 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. De nieuwe emissienormen voor roet en stikstof (NOx) gaan per september in. In de testcyclus moet de uitstoot voor NOx van 0,18 gram per kilometer naar 0,08 gram. Bovendien moet iedere auto dat niveau vijf jaar (of de eerste 160 duizend kilometer) vasthouden, legt hoogleraar Michiel Makkee van de TU Delft uit.


De Astra voldoet voorlopig met 97 gram CO2-uitstoot aan de geldende verbruiksnormen. 'Ook de NOx-normen worden gehaald', zegt Makkee. 'Niet omdat ze dat willen, maar omdat álle nieuwe diesels dat moeten.' Het is dus interessant wat de concurrentie doet. De ANWB top-10 voor zuinige auto's (middelgrote diesel) biedt uitsluitsel: de ranglijst is onbereikbaar voor de 'schoonste dieselmotor ooit door Opel gebouwd'. De Peugeot 308 (82 gram, 1 op 31,3) wint, gevolgd door de Audi A3, Seat Leon en Volkswagen Golf (alle 85 gram, 1 op 31,3).


Maar ook zij halen in de praktijk slechts 1 op 20. De verbeteringen lijken nog altijd in Trabant-tempo tot stand te komen. 'Dat is het probleem van de concurrerende markt', zegt Makkee. 'Het kost extra geld om auto's zuiniger en schoner te maken, dus het gaat in kleine stapjes.' Mogelijk gaat het sneller als de Europese verbruikstest wordt aangepast aan de huidige generatie auto's. 'Maar waarschijnlijk verlagen ze dan de emissienormen, omdat die niet meer haalbaar blijken.'


Zo blijft de branche nog even achter haar eigen uitlaten aanracen en is waarschijnlijk niet voor het laatst een auto op deze plek besproken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden