Dierlijke kracht bij glans van ballerina

'Wie heeft dat apparaat laten staan?', denk je in eerste instantie bij William Forysthes choreografie Quintett (1993), die gisteren bij het Nederlands Dans Theater in première ging....

Het is aan de dansers dit raamwerk op te tuigen. Dat karwei klaren ze met verve. De twee vrouwen en drie mannen trekken Quintett volledig naar zich toe. Bij aanvang sluipen ze de arena binnen, aangezogen door de 'miereneter'. Ze schieten in een klassieke pose, vallen slap in elkaars armen, slepen elkaar voort, slippen weg en herrijzen weer met strak gespannen ledematen.

Hoewel ze gezamenlijk een hecht netwerk van grillige erupties vormen, springt de magische Raphaëlle Delauney - nu anderhalf jaar bij de topgroep van het Nederlands Dans Theater - het meest in het oog. Afkomstig van Pina Bausch en de Parijse Opera danst ze in Quintett haar eerste grote rol en verschaft die een prachtige dubbelzinnigheid: ze koppelt de glans van een ballerina aan de dierlijke kracht van een driftkop. Dat moet Forsythe voor ogen hebben gestaan, toen hij de lege arena overliet aan de dansers.

Ook de reprise van Ohad Naharins Black Milk (1985) eindigt in een fade out. Waar de oerversie door vrouwen werd gedanst, wervelen nu vijf mannen in wijde rokken over het podium. Het masculiene karakter van dit inwijdingsritueel wordt versterkt door de opmaat van een octet vrouwen. Om beurten dansen ze grillige solo's uit de ingekorte versie van Queens of Golub (1989), met een afwisseling van versnelde en vertraagde bewegingen. Alsof ze de vrouwelijke trofeeën uitstallen die de mannen daarna in de wacht kunnen slepen. De ontmoeting tussen de seksen blijft echter uit.

Die ontstaat wel in de stemmige NDT-première Remansos, waarin drie mannen drie vrouwen omringen. Nancy Euverink, Cyril Baldy en Václav Kunes starten een melancholiek trio, dat gaandeweg speelser en vinniger wordt. Het zestal plaatst de juiste accenten bij Duato's lyriek - hoekig en koket tegelijk - al ebt de romantiek aan het slot weg. Ook hier vraag je je echter af wie die ene roos op het toneel heeft neergezet. Het is er één te veel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.