Column

Dictum van digitale tijd bestaat uit tien tekens: 'Kijk mij'

Niets mooiers dan verstandige adviezen die niet voor jou bestemd zijn. Ik las ooit op een GGD-kantoor een folder hoe je schoon en veilig een shotje zet, besefte dat verantwoordelijk omgaan met een heroïnespuit minder makkelijk is dan je zou denken, zag mezelf al klungelen met schone naalden en prees mezelf gelukkig dat ik niet dagelijks een gaatje in mijn aderen hoef te prikken.

Olaf Tempelman
Kijk mij eens tweeten Beeld Arie Kievit
Kijk mij eens tweetenBeeld Arie Kievit

De Ombudsvrouw van deze krant gaf zaterdag tips aan Volkskrant-medewerkers die schoon en veilig willen twitteren. Met een tweet kan het namelijk net zo makkelijk misgaan als met een shotje - voor je het weet wens je Donald Trump een sniper toe.

Pas dus op voor het wekken van verkeerde indrukken, denk niet dat anderen wel begrijpen wat je bedoelt, bedenk dat een persoonlijke mening afstraalt op de krant en gebruik altijd schone naalden.

Ik constateerde opgelucht dat die tips bestemd waren voor iedereen behalve de digibeet. Waarom collega's zich zo moeilijk kunnen inhouden op Twitter, is mij een raadsel. Ik heb nu al meerdere malen evenementen bijgewoond waar ik de enige was die niet tegelijk keek, luisterde en twitterde. Had ik dat wel gedaan, dan had ik na afloop geen verhaal kunnen schrijven.

Op het moment dat je twittert, is je aandacht volgens mij bij je 140 tekens en niet bij wat er om je heen gebeurt. Met een tweet laat je wel zien dat juist jíj iets vindt. De vraag is evenwel: moet je jezelf laten zien of de personen en de plaatsen waarover je schrijft? Het antwoord hangt af van hoe analoog je denkt. Ga online en je ziet dat dienstbaarheid aan het onderwerp vaak 20ste-eeuws is. Het dictum van de digitale tijd bestaat uit tien tekens: 'Kijk mij.' Kijk mij eens aanwezig zijn in 140 tekens. Zit je op Facebook? Kijk mij dan eens mijn haar wassen, de hond brokjes geven en de wassen Trump wurgen in Madame Tussaud.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden