Dichtslibben of betalen

Tussen 1995 en 2020 groeit het autoverkeer in Nederland met 40 à 50 procent, het vrachtverkeer met meer dan 50 procent....

Nieuwe wegen zijn nodig, net als beter verkeersmanagement, al is dat onvoldoende om te voorkomen dat Nederland dichtslibt.

Een stelsel waarin de automobilist per kilometer betaalt, is een onmisbaar instrument om het weggebruik te sturen. In ruil daarvoor worden motorrijtuigenbelasting en BPM (belasting op luxe auto's) afgeschaft.

De voorgestelde kilometerheffing bestaat uit twee delen. Een 'platte heffing' die naar verwachting 8 eurocent per kilometer zal zijn. En een 'spitstarief' dat op drukke wegen tijdens de spits wordt geheven. Het aantal verliesuren in de file kan hiermee met 20 à 45 procent worden teruggebracht.

De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat moeten fuseren.

In de regio's moeten vervoers autoriteiten in het leven worden geroepen. Die krijgen de verantwoordelijkheid voor het beheer en de aanleg van wegen en het openbaar vervoer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.