Dichtbij

Beste lezer,..

De redactie

Volkskrant magazine komt dichterbij; met die slagzin hebben we u er de afgelopen dagen op willen voorbereiden dat Volkskrant magazine verandert. Niet dat we zo ongelukkig waren met het blad dat we maakten. Onderzoek wijst uit dat de lezer zelfs zeer tevreden is: het magazine is na het nieuwskatern het meest gelezen deel van de zaterdagkrant.

Toch meenden we dat het nog beter kan. Het magazine is onlosmakelijk verbonden met de krant. Het kan een beroep doen op dezelfde journalistieke kwaliteiten, inzichten en contacten als waarmee de 'papieren' krant wordt gemaakt. Maar het magazine is ook anders dan de krant. Alleen al de vorm - beter papier, meer kleur, andere typografie - maakt dat het persoonlijker is, dichter op de huid van de lezer zit. Het tijdschrift wil net als de krant actueel zijn, en helderheid verschaffen over de tijd waarin we leven. Maar waar de krant vaak in meer algemene zin de grote kwesties behandelt, daar zal het magazine die kwesties steeds naar het persoonlijke en tastbare willen vertalen. Dat inzicht was voor de redactie de leidraad bij de veranderingen.

Vandaar dat het magazine vanaf nu elke week opent met een foto uit het album van een lezer, die verwijst naar een gebeurtenis van nu. (Ook uw foto's zijn welkom, zie de oproep.) Die foto maakt deel uit van Eigen terrein, een rubriek over dromen, plannen, initiatieven om een eigen draai aan het leven te geven.

Hoe dichtbij we willen komen, blijkt ook uit de serie Koole kijkt. De journaliste en schrijfster Corine Koole observeert de dagelijkse beslommeringen van haar gesprekspartner van heel nabij, en brengt daarvan een zintuiglijk verslag uit. Haar eerste richtpunt: d66-fractieleider Boris Dittrich.

Nieuw is ook het feuilleton Leef!, waarin verloskundige Anna Jongkind haar hartsvriendin J. wekelijks deelgenoot maakt van haar droef-vrolijke lotgevallen. De sectie Smaak kreeg een nieuwe opzet, met wekelijks een test, een mini-profiel van een smaakmaker, een koffietafelboek en uit/thuis eten.

De ruggengraat van het blad blijft onveranderd: wekelijks een interview, twee reportages en een fotoreportage: In beeld. Ook daarvoor geldt dat nabijheid een belangrijk richtsnoer is bij de onderwerpkeuze.

Dat ook de vormgeving veranderd is, zal u niet ontgaan zijn. De uitgangspunten waren dezelfde als die vorig jaar bij de restyling van de krant golden: strak, helder, toegankelijk. Tegelijk is gezocht naar een vorm die het eigen karakter van het magazine versterkt. Voor de liefhebber: de nieuwe schreefloze kopletter heet Vectora, de rubriekskopjes worden gezet uit de Trade Extended.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden