Diarree? Heel vervelend onderweg

Vakantiepret wordt soms vakantieleed. De zomerdokter lenigt de eerste nood. Deel 5: vakantie-hulplijn..

M-U-P-I-R-O-C-I-N-E', spelt arts en medisch adviseur Hay Derkx uit het Farmacotherapeutisch Kompas. 'Ze moet bij de apotheek om een een medicijn met de stof mupirocine vragen.'

Derkx praat tegen verpleegster Annemiek Muskens. Vanaf het callcenter van zorgverzekeraar CZ staat die een bezorgde Nederlandse moeder uit Argelès-sur-Mer in Zuid-Frankrijk te woord. Muskens en Derkx werken voor de CZ-Helpline, die ze ook 'Internationale Gezondheidslijn' noemen. Daar kunnen vakantiegangers in het buitenland sinds kort 24 uur per dag telefonisch medische klachten bespreken met Nederlandse verpleegkundigen.

De moeder in Zuid-Frankrijk is doktersassistente en vermoedt dat haar 4-jarige kind last heeft van 'krentenbaard'. 'Kleine puntvormige zweertjes die veel bij kinderen voorkomen', legt arts Derkx uit. 'Kan erg pijnlijk zijn. Een zalfje met mupirocine verhelpt de uitslag.' Derkx is een van de vier artsen die de verpleegkundigen op het callcenter ondersteunen en controleren.

'Diarree? En maagkrampen. Ja, heel vervelend als u onderweg bent', zegt verpleegkundige Marlies van Vugt meelevend in het microfoontje van haar headset. Zij heeft vandaag avonddienst en praat met een Nederlandse man die op doorreis is naar Barcelona.

Van Vugt stelt de man vragen aan de hand van het Telefonisch Advies Systeem (TAS). 'Hoe vaak bent u vandaag naar de wc geweest? Is uw ontlasting dun of waterig?' TAS helpt de telefonisten bij het stellen van de juiste vragen om zo de ernst van de situatie in te schatten.

Desondanks weet Van Vugt niet wat ze de man moet vertellen. Ze roept Derkx erbij. 'Er zit geen bloed bij zijn ontlasting? Dan veel bouillon drinken en wachten tot het overgaat.'

De verpleegkundigen en de arts mogen telefonisch geen diagnose stellen. Het is ze enkel toegestaan een medisch advies te geven of de klanten door te verwijzen naar een arts in de omgeving. De verpleegkundigen van CZ hebben toegang tot het bestand van Eurocenter, een wereldwijd adressenbestand van betrouwbare artsen en ziekenhuizen.

De Internationale Gezondheidslijn is bij wijze van pilot vooralsnog alleen beschikbaar voor de vijftigduizend verzekerden van CZ met een doorlopende reisverzekering. En dat is te

merken; het loopt niet storm bij de Helpline. Op het elektronische mededelingenbord staan nul wachtenden. 'Als we vijf of zes telefoontjes per dag binnenkrijgen voor de internationale lijn, ben ik tevreden', vertelt Derkx.

Klanten die in Nederland verblijven, kunnen hun medische vragen bij de Nationale Gezondheidslijn kwijt. De verpleegkundigen beantwoorden zowel de vragen van de Internationale als de Nationale Gezondheidslijn. De Internationale Gezondheidslijn betekent een ontlasting van de Alarmcentrale SOS International, waar CZ mee samenwerkt. Deze centrale wordt geregeld gebeld met vragen die niet urgent zijn.

Derkx: 'Mensen bellen vanuit Nederland al om te vragen naar het adres van een arts op hun vakantieadres. In het verleden gingen ze daarmee naar de alarmcentrale. Nu kunnen ze bij ons terecht.' Ook voor vaccinatieadviezen bellen mensen naar de Internationale Gezondheidslijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden