Column

Di-Rect heeft zijn ziel verkocht aan de afdeling marketing

's Avonds een vent,'s ochtends dement. Het gekunstelde rock-'n-rollbestaan in Hotel Di-Rect.

De leden van Di-rect vieren het 15-jarig bestaan van hun band in het Strandhotel in Scheveningen. Beeld anp

Een hele geile goedemorgen.' Is me dat even knalharde rock-'n-roll, daar in het verfomfaaide hotelletje aan de boulevard van Scheveningen. Drummer Jamie is door zijn maten 's ochtends vroeg ruw uit zijn bed geflikkerd, Giel Beelen vraagt hem, liggend op de vloer, of hij een beetje zin heeft in een bootcampje op het strand.

Dat hotelletje is voor de gelegenheid omgedoopt tot 'Hotel Di-rect', zoals de dagelijkse 'realityserie' heet die NPO3 uitzendt rond de Haagse band Di-rect. De bandleden verblijven daar een week om er, ja, om wat eigenlijk? Na drie afleveringen valt er nog geen touw vast te knopen aan hun 'avonturen', te vrezen valt dat dat zo blijft.

Gitarist Spike, zanger Marcel en alle andere bandleden ontvangen er 'vrienden' die een nachtje blijven logeren, zoals Johnny de Mol of Dennis van der Geest. De enige opdracht die de deelnemers hebben gekregen, lijkt: doe maar zo gek mogelijk zodra de camera loopt. In de montagekamer maken ze er wel wat van. Daar houdt ieder zich aan.

En dus doen we tijdens het 'bootcampje' van Dennis van der Geest de push-ups met een sigaretje in het hoofd.

Dus zeggen we met Spike: 's Avonds een vent, 's ochtends dement.'

Tijdens een boottochtje over de Haagse grachten stak de gitarist een schuimbanaantje in zijn neus. Iedereen lachen natuurlijk. Er werd een beetje gedold met Marianne (97) en Erica, de oudste Di-Rect-fans, tevens buurvrouwen van Spike. Ze hesen zich in rare pakken voor een robbertje sumoworstelen. Als een soort Teletubbies rollebolden ze door het zand.

Het zijn wel rock-'n-rollgasten, moet u weten.

Dat weten ze op Texel ook. Daar is Spike niet meer welkom in hotels, was onlangs het shownieuws. De laatste keer was er weer iets gemold. 'Het is vaak domme pech, dat soort rock-'n-roll-romantiek', luidde Spikes commentaar in de pers. Daar wrong hem precies de schoen in Hotel Di-Rect: het is te opzichtig en gekunsteld 'rock-'n-roll'. Zo opgelegd jofel dat het geen moment meer geloofwaardig is.

De band, ooit een clubje jonge gasten met frisse eigenheid, heeft zijn ziel verkocht aan de afdeling marketing van het popcircus. Hun serie is enkel een krakkemikkig en ronkend voertuig om hun 15-jarig bestaan als band te onderstrepen en de kaarten te slijten voor het jubileumconcert dat zij binnenkort geven op het Scheveningse strand.

Zo belandden de jongens in handen van producent FTV, grootgrutter op de Volendammer markt, met in de aanbieding de eeuwige, onuitroeibare 'reality' rond Nick & Simon en alles van Jan Smit, met titels als De Winter voorbij, De zomer voorbij en Muziekfeest op het plein.

Die dacht wellicht munt te slaan uit de Haagse hype, die om de zoveel jaar een hoogtepunt beleeft. Er loopt een rechte lijn van het illustere duo Jacobse en Van Es van Van Kooten en De Bie, via de kassakraker O, o, Den Haag van Harrie Jekkers, naar de hyperhagenezen Bart Chabot en Pierre Wind, stripfiguur Haagse Harry, tot aan Barbie en al haar anabole vrienden.

Misschien schrikken ze in Volendam nog van Hotel Di-Rect, maar deze kijker kon alleen nog maar denken in onvervalst Haags: kap nâh, gosâh.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden