Deze rol is u op het lijf geschreven

De KLM vraagt vanaf 22 april extra geld voor het inchecken van een koffer. Handbagage wordt dan ook strenger gecontroleerd op omvang en gewicht. Tijd voor een nieuwe rolkoffer?

EASTPAK

De eeuwige scholier

Als basisschoolleerling liep je er al mee: de Eastpak-rugzak. Goedkoop, onverwoestbaar en nooit duf, dankzij een uitgekiende marketingcampagne en verrassende gastontwerpers. 35 jaar nadat de Amerikaanse fabrikant van militaire tassen had besloten zich op studenten te richten, een idee van de zoon van de oprichter, fietsen nog altijd veel jongeren rond met hun boeken in een Eastpak. Vreemd genoeg vooral in Europa, Amerikaanse studenten kiezen voor concurrent JanSport. De tassen zijn gemaakt van Cordura, een nylonvezel ontwikkeld voor militaire en industriële toepassingen. Nog steeds geeft Eastpak dertig jaar garantie.

Niet verrassend dus, dat hun populaire Tranverz is uitgegroeid tot een soort My First Trolley. Eenvoudige rolkoffer, niet duur, in funky kleuren (paars met roze is nieuw dit seizoen). IJzersterk natuurlijk, met compressiebanden en verzonken skateboardwielen. Voor wie iets hogere eisen stelt, is er de Toury2 55. Die is opvallend ruim, maar mag nog steeds mee de cabine in. Minder vierkant ook dan het instapmodel, voorzien van extra ritsen en compartimenten. Voor je kabels bijvoorbeeld, of voor je laptop die via de zijkant uit een gewatteerde sleuf kan worden getrokken. De Toury is nog een van de weinige trolleys op de markt die opbergbare schouderbanden heeft. Voor het laatste stukje richting de ecolodge of voor dat oude gravelpad op de campus.

Eastpak Toury2 55, 3,2 kg, 170 euro, 43 liter, eastpak.com

HERMèS

De fashionista

Het was een belangrijk moment in de wereld van de rolkoffer: de Franse luxefabrikant Hermès presenteerde afgelopen jaar haar eerste trolley. De zadelmaker uit Parijs had veel te verliezen, want het bedrijf produceert nog steeds tijdloze en prijzige klassiekers als de Birkin-bag en de Kelly-bag. Zal het lukken om concurrent Louis Vuitton, die ooit begon als hutkofferbouwer, op eigen terrein voorbij te streven?

De Calèche-express Cabine is gemaakt van waterafstotend canvas in een fijn ruitje. Het zogeheten Barenia-kalfsleer wordt ook gebruikt voor de zadels. Na zes weken looien en badderen in negen soorten olie is het leer soepel en waterafstotend. Het brede handvat van zilverwit metaal is geborsteld en glijdt solide het frame uit. De wielen draaien behoorlijk geluidloos. Met speciale handschoentjes aan willen ze in de Hermèswinkel best de koffer even open maken. Het interieur is bekleed met katoen in visgraatmotief, er zijn drie afsluitbare zakken en twee banden met een leren gesp om je Carrésjaaltjes bij elkaar te houden.

In een speciaal zakje zit de nylon beschermhoes die de hele koffer afdekt. Rits toch kapot? In elke koffer zit een makersymbool verstopt. De Calèche gaat terug naar het atelier in Pantin, een buitenwijk bij Parijs. De ambachtsman die de tas ooit maakte, zal deze repareren. Neem niet te veel mee, want de koffer zelf is vrij zwaar. Gelukkig reizen Hermès-passagiers doorgaans businessclass, waar je tot 18 kilo mag meenemen.

Hermès Calèche-express Cabine, 4,3 kg, 4.950 euro, hermes.com

RIMOWA

De estheet

Stijlgevoelige types gaan op zoek naar de Classic Flight Cabin Trolley van de Duitse fabrikant Rimowa. Kijk maar eens goed als sterren als Gwyneth Paltrow, Kate Perry of Kayne West arriveren op Heathrow of LAX: zij trekken een koffer met ribbels achter zich aan. Dat is, zeg maar, de vintage Mercedes onder de rolkoffers. Rimowa begon in 1898 met het bouwen van houten hutkoffers, stapte in de jaren dertig van de vorige eeuw over op aluminium en werd toen al omarmd door de jetset. Die wilde geen klamme kleren meer uitpakken, na aankomst in de tropen. De verstevigende ribbels kwamen in 1950, geïnspireerd op de romp van de Junker-52.

Eenmaal in de winkel staat de koper voor een dilemma, merken ze bij De Grote Tas in Amsterdam. De glimmende Classic Flight ziet er geweldig uit, met zijn nostalgische ribbels, leren handvatten en klassiek hang- en sluitwerk. Maar hij weegt wel 3,7 kilo. En dat terwijl handbagage maximaal 12 kg en soms zelfs maar 10 kg mag wegen. Na een innerlijke tweestrijd - estheten willen ook graag mooie kleren kunnen meenemen - wijst de verkoopster voorzichtig richting de Salsa Air Ultralight. Die ribbelkoffer van polycarbonaat weegt de helft en is ook degelijk gebouwd. Het telescopische handvat lijkt een staaltje Midden-Europese fijnmechanica. Alleen de echte jetsetters, blijkt in de praktijk, houden vast aan de Classic Flight. Die vliegen doorgaans businessclass.

Rimowa Salsa Air Ultra light, 1,9 kg, 339 euro, rimowa.de

FILSON

De man met baard

Goudzoekers die eind 19de eeuw de boot naar Alaska namen om daar in de sneeuw en de modder te wroeten, liepen eerst even langs bij de winkel van C.C.Filson in Seattle. De uitvinder van de ultraklassieke Mackinaw Cruiser, een korte, wollen jas met veel zakken, is nog steeds een befaamde outfitter voor echte kerels. Op reclameposters geven Filson-mannen in geblokte overhemden - de bijl losjes op de schouder - ontspannen de pruimtabak aan elkaar door.

'Might as well have the best' is het motto dat Filson nog steeds op zijn tassen en koffers laat aanbrengen. De robuuste Wheeled Carry On Bag is volgens de fabrikant gebouwd als een tank. Gemaakt van 600 grams geolied katoen, glimmend rijtuigenleer en brede ritssluitingen van koper. Eigenlijk is de tas even stevig en waterbestendig als een huifkar. Maar wel stijlvoller. Met verzonken skateboardwielen, een katoenen zakje voor kleine spulletjes en brede bretels om de inhoud op zijn plaats te houden. De moderne Filson-man heeft nog steeds een baard, maar nu is hij een ontwerper of een fotograaf.

Filson Wheeled Carry On Bag, 4,4 kg, 535 euro, filson.com

THE NORTH FACE

De buitensporter

Stuur steviger tassen, vroegen expeditieleden aan de Amerikaanse fabrikant The North Face. Die ontwikkelde ruim dertig jaar geleden de befaamde Base Camp Duffel om uitrusting de Himalaja in te krijgen op de rug van een yak. Dat dier heeft echter veel jeuk in het voorjaar en schuurt graag tegen rotswanden aan. De tas van sterk TPE/laminaat, zeg maar vrachtwagenzeil, met nylon draagsingels en een dubbele bodem, is daar tegen bestand. Dus ook tegen het gesmijt op bagagebanden. Het materiaal, inmiddels pvc-vrij, werd typerend voor het merk. Ze maken er zelfs portemonnees en toilettasjes van. Ook de kleine Rolling Thunder is yakbestendig, al reizen die runderen zelden economyclass. Maar goed: voor een redelijke prijs krijg je een oersterke, waterbestendige tas met robuuste terreinwielen. Ook prettig voor de kinderkopjes in middeleeuwse steden. Schouderbanden heeft 'ie niet. Volgens de fabrikant worden dergelijke toevoegingen in de praktijk niet gebruikt. Het uitschuifbare handvat is breed en solide. Het interieur overzichtelijk: één vierkante ruimte met een afsluitbare zak in de klep. Twee spanbanden houden je overhemden - euh, uitrusting - in bedwang.

The North Face, Rolling Thunder Small, 3,2 kg, 195 euro, thenorthface.com

ACTION

De nuchtere stewardess

Je vraagt het je toch af: wat voor handbagage nemen de stewards en stewardessen van KLM zelf mee? Je ziet ze weleens door de vertrekhal lopen voor een kort vluchtje, met trolleys in alle soorten achter zich aan. Wat wel overeenkomt is de kleur: zwart. 'We moeten onze eigen handbagage kopen', zegt een KLM-stewardess in de aankomsthal van Schiphol. Zij propt net iets in een voorvakje van haar overvolle trolley. Veel collega's kiezen volgens haar voor een simpel model van de Action. 'Die zijn best goed, hoor!' Op dus naar het schap van de snelgroeiende Action-keten waar eenvoudige rolkoffers van nylon en luxere modellen met een harde kunststofschaal staan. De prijzen variëren van 11,95 euro tot enkele tientjes. Wij kiezen voor de Hannibal, zakelijke tweewieler met twee voorzakken. Rechttoe rechtaan gestikt, het telescopische handvat voelt redelijk stevig, de wieltjes zijn lawaaiig. Maar goed, met handbagage kun je zuinig zijn. Daar wordt niet door anderen mee gesmeten. En als 'ie toch kapot gaat, haal je gewoon een nieuwe.

Luchtvaartmaatschappij KLM laat weten dat cabinepersoneel een grote en een kleine koffer krijgt. Voor in het ruim. Wie toch een rolkoffer wil, moet die zelf kopen.

Hannibal, 2,4 kg, 16,95 euro, action.nl

ONDER- OF BOVENHANDS?

Hoe pak je een trolley eigenlijk vast? Manueel- en fysiotherapeut Milan Andrlik van FysioOosterpark in Amsterdam adviseert het handvat van je rolkoffer bovenhands vast te pakken. 'Bovenhands rollen is minder belastend. Je pols blijft in rechte lijn met je arm; zo trek je de koffer meer, dan dat je hem tilt.' Onderhands vastpakken, dus met de handpalm omhoog, kan volgens hem een tennisarm creëren. 'De combinatie van gewicht- en knijpkracht, plus de hoek van de pols zorgt daarvoor.' Volgens de schouderspecialist spelen vaak andere factoren mee. 'Vakantiegangers die zware koffers tillen, wat ze normaal nooit doen; of écht toe zijn aan vakantie en daardoor minder belasting aankunnen.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden