Deze Porsche is altijd maar 20 seconden zichzelf

Autotest

Een echte Porsche is de hybride Panamera maar even.

Een hybride Porsche is als een Noord-Koreaanse leider die meeloopt in een vredesmars. Kan niet en klopt niet. Een Porsche brult, rochelt en bokt. Als je even niet oplet eindig je achterstevoren tegen een boom. De Porsche Panamera 4 E-Hybrid heeft weinig van dit alles. Als je hem start, blijft het stil. Als je wegrijdt blijft het stil. Hij biedt plaats aan vier personen, dat zijn er twee te veel. Hij rijdt ook nog eens comfortabel. Het is dat er Porsche op de dorpels staat, anders zou je het niet geloven.

Door zijn verschijningsvorm roept de Panamera Hybrid de vraag op wat nu precies een Porsche is. Ik vermoed dat 'sluimerend gevaar' de belangrijkste kernwaarde van het merk is. Racerij, overstuur, James Dean, midlifecrisis. Hoe gaat deze vierpersoons Porsche Prius aan dit imago voldoen? Het korte antwoord is: niet. Alles aan boord is pais en vree en leder. Het lijkt verdorie wel een Mercedes S-klasse.

De vervolgvraag is of dat erg is. Een S-klasse is een heerlijke auto. De Panamera Hybrid dus ook. Je kunt 's ochtends voor het krieken van de dag voor vroeg directieoverleg weg zonder half Blaricum wakker te brullen. Met 100 over de snelweg rij je de eerste 30 kilometers in serene elektrische rust. Deze Porsche is ook een Tesla Model S.

Hebben we al drie auto's in één: Prius, S-klasse en Model S. Maar vooralsnog geen Porsche.

Gereden Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Accu-capaciteit 14 kWh, praktijkactieradius 30 km
Benzinemotor 2,9 liter V6
Vermogen samen 462 pk (340 kW)
Prijs vanaf euro 114.700

Beeld epa

Gelukkig zit er een draaiknop aan het stuur. Daarmee kun je kiezen of hij volledig elektrisch wil, of hybride, sportief of extra sportief. Porscherijders kennen deze knop. Er zit ook een drukknopje in deze draaischijf verborgen. Druk je daarop, dan verandert de Panamera ineens in een... Porsche! De motor slaat aan met een brul. Het toerental schiet naar 4.000 toeren en de koets naar voren. Ineens gaat de Panamera er met je vandoor zoals gehoopt. Dit is een sportauto! Plots zijn we koning der dieren, hoog op de apenrots van de A1. Aan de kant, sukkels!

Helaas duurt het carnaval der hybriden slechts 20 seconden. Daarna zakt de Panamera weer in zijn doornroosjestand. De wowknop is bedoeld om even de spieren aan te spannen, voor een snelle inhaalactie bijvoorbeeld. Ik vind het jammer dat deze Porsche altijd maar 20 seconden zichzelf mag zijn. Voor mij hadden twee standen volstaan: deze, en een superzachte, klimaatvriendelijker comfortstand. Daarover gesproken, de Panamera Hybrid verbruikte 34 liter benzine op 437 tamelijk wilde kilometers. Bijna 1 op 13. Een geweldige prestatie. Voor een Porsche.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.