Deze mannen moeten Tom Dumoulin naar Giro-winst helpen

Wie staan Tom Dumoulin bij in de Giro? Zeven knechten, afkomstig uit alle windstreken, helpen de Limburger zijn roze trui te verdedigen. Sunweb-ploegleider Aike Visbeek schetst rol en karakter van de belangrijkste vijf.

Tom Dumoulin in het roze, temidden van zijn knechten.Beeld afp

De grote motor

Tom Stamsnijder (32) Wierden, Overijssel

Tom Stamsnijder is een van de 'grote motoren' waar Visbeek het vaker over heeft. Maar wat zijn dat? 'Jongens die het liefst heel lang en hard op kop rijden. Ook als dat helemaal niet nodig is. Maar dat doet Stamsnijder altijd liever dan een beetje in het peloton brommen.'

Stamsnijder is een voorbeeld voor jonge renners, zegt Visbeek. 'Hij haalt zijn voldoening uit het ploegenspel en leert ook jonge jongens zoals Lunke daar plezier uit te halen. Dat werkt. Ze liggen samen op een kamer en je ziet gewoon dat zo'n Lunke extra gemotiveerd raakt door het enthousiasme van Stamsnijder.'

Tom StamsnijderBeeld HH

Dumoulin-achtige

Chad Haga (28) Texas, Verenigde Staten

Chad Haga maakte eerst zijn studie bouwkunde af in Colorado voordat hij zich richtte op het wielrennen. Hij komt uit Texas, maar is geen typische Texaan, zegt Visbeek. 'Hij is rustig, bescheiden kerel. En slim dus.'

Haga lijkt als fietser wel op zijn kopman. Hij kan genieten van een lange tijdrit en kan behoorlijk bergop. Visbeek: 'En hij heeft grote stappen gezet in de finales. Hij kan heel goed in het gedrang van het peloton een treintje naar voren rijden en zo Tom in een veilig positie brengen. En dan te bedenken dat hij vorig jaar tijdens een training zo hard is aangereden dat hij met een traumahelikopter naar het ziekenhuis is vervoerd. Maar hij is een taaie. Mentaal zit het ook goed.'

Chad HagaBeeld HH

De veteraan

Simon Geschke (31) Berlijn, Duitsland

Simon Geschke is een van de mannen-met-baarden van het peloton. Bij Sunweb ook een van de gangmakers in de bus. Iemand die zorgt voor een goede sfeer aan de ontbijttafel. Echt een grappige kerel, aldus Visbeek. 'Maar dat gaat niet ten koste van zijn inzet. Het is een veteraan in de ploeg en een specialist in eendaagse koersen.' Geschke werd al een keer zesde in de Amstel Gold Race en won een etappe in de Tour. Visbeek: 'Het bijzondere aan Geschke is dat hij maandenlang op hoog niveau kan blijven presteren. En ook de wat langere bergetappes zijn hem met de jaren beter komen te liggen. Hij is onmisbaar voor de ploeg deze Giro d'Italia. Je weet dat je altijd op hem kan rekenen.'

Simon GeschkeBeeld HH

De wegkapitein

Laurens ten Dam (36) Bedum, Groningen

Laurens ten Dam is een van de weinige renners die je vijf dagen aaneen, zeven uur per dag kunt laten trainen en die dan nog met een glimlach thuiskomt. 'We moeten Laurens soms dwingen rust te nemen. Dat hebben we dit jaar ook beter kunnen doen. Hij is naar Nederland verhuisd en heeft een goede vorm gevonden.' Ten Dams rol is door het uitvallen van Kelderman op de beklimmingen nog belangrijker geworden. En hij is de wegkapitein. Visbeek: 'Een wegkaptein is onmisbaar. Die neemt beslissingen in de koers. Zoals op de Etna, daar wist hij precies waar de Sky-ploeg zou gaan versnellen. Dus bracht hij Tom op het goede moment in wiel van een Sky-renner. Had ik al gezegd dat Ten Dam onmisbaar is?'

Laurens ten DamBeeld anp

De diesel

Sindre Skjostad Lunke (24) Trondheim, Noorwegen

Van veel noordelijker dan Trondheim komen ze niet in het peloton. Sindre Lunke begon zijn carrière in het crosscountryskiën, een loodzware langlaufdiscipline. Drie jaar geleden stond hij nog fulltime op de ski's, maar nadien bewees hij zich als wielrenner in de Tour de l'Avenir en de Giro d'Aosta. 'Een diesel', noemt ploegleider Visbeek de Noor. 'Sterk en atletisch, zoals bijna alle Scandinaviërs. Niet heel snel, ook niet op de korte klimmetjes. Maar je kunt hem de hele dag op kop laten rijden in een bergetappe. Daar is hij ook voor gehaald. Voor de etappes met lange beklimmingen erin. En hij is nog jong: maar met onze klassementsambities deze Giro hadden een renner zoals hij nodig.'

Sindre SkjostadBeeld HH

Lees ook

Al vroeg in de Giro verloor Tom Dumoulin zijn steun en toeverlaat Wilco Kelderman. Waarin schuilt de onschatbare waarde van de meesterknecht? (+)

Gaat Tom Dumoulin de Giro winnen? Waarom wel en waarom niet. (+)

Slim, kritisch, leergierig: een exponent van nieuwe generatie wielrenners. Lees hier het profiel van Dumoulin. (+)

Tom Dumoulin transformeerde van fladderaar tot ronderenner. De Maastrichtenaar over het stappenplan waarmee hij de Giro kan winnen. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden