Deze man maakte het perfecte vuurwerkpakket voor het huwelijk van ons koningspaar

Met uw vuurwerkpakket kunt u écht niet op tegen Paul Philipsen, de man achter professionele knal- en lichteffecten.

Paul Philipsen.Beeld Frank Ruiter

'Een verhaal vertellen, daar draait het om bij een goede vuurwerkshow. Bij Sail in Amsterdam wilde ik een liefdesgeschiedenis neerzetten, de ontwikkeling van een relatie. Het begon met één komeet - een gekleurde kogel - naar links. Even later: nog één, naar rechts. Twee mensen die kennismaken. Klein, voorzichtige toenadering. Later in de relatie komen de ruzies. Flitsen in de lucht, dat ziet er nasty uit, zeker als je tegelijkertijd gefluit laat klinken. En dan komt het gelukkig weer goed. Schiet ik de lucht vol met goud en top dat af met drie hartjes. Half jaar aan gewerkt, en dan sta ik daar in mijn eentje op een ponton in het IJ aan de knoppen, met om mij heen een veiligheidszone van 200 meter waar geen mens mag komen. Prachtig.

'Ik studeerde ooit taal- en letterkunde aan de UvA. Maar ik maakte de studie niet af. Met een vriend had ik een bedrijf dat licht en geluid verzorgde voor amateurtheater. Valt geen droog brood in te verdienen, dus toen gingen we ook bedrijfsevenementen opluisteren. Mag er een spuitertje, vroegen ze dan, of een effectje? Ik volgde een opleiding professioneel vuurwerk in Duitsland en zo rolde het balletje verder.

'Elke show is anders. Neem het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima. We begonnen met saluutschoten uit de kanonnen van de VOC-schepen bij het Scheepvaartmuseum. Eén effect voor de knal, één voor de rook uit de loop. Statig, mooie historische link. Ik hoorde dat Willem-Alexander sprak over het huwelijk van zijn moeder en de rookbom die demonstranten toen lieten afgaan. Hij wilde liever een oranje rookbom. Hilarisch toch? Ik regelde oranje rook bovenop een pad aan het Rokin. Bij de kus op het balkon zette ik gouden slierten aan rond de hele Dam.

Paul Philipsen

Paul Philipsen (1963, Ede) is creatief directeur bij Pyrofoor de Amsterdam. Hij maakte vuurwerkshows en specials effects voor onder meer grote evenementen als Tomorrowland en Defqon, en voor musicals als The Phantom of the Opera en Cyrano de Bergerac.

'Ik maak het vuurwerk niet zelf, daar zijn specialisten voor. Ik ben de schilder, zij leveren de verf. De een is goed in watervallen, de ander in knallen. Ik reis veel de wereld over om inspiratie op te doen. In Valencia vieren ze de lente met een mascletà. Een basketbalveld vol knalvuurwerk. Zes minuten lang alleen maar knallen. De eerste keer dat ik er naartoe ging voelde ik me wat depri, maar na die ervaring - man! - alsof de zon ging schijnen. Dus toen we daarna voor een dance event iets moesten doen in de Amsterdam Arena zei ik: we doen een mascletà! Hele tweede ring vol knallen. Al dat geknal heeft natuurlijk iets agressiefs, maar door te spelen met ritme en opbouw wordt het iets fascinerends, iets louterends, zeker als je dat met zo'n grote mensenmassa samen beleeft.

'Maar het allermooiste aan vuurwerk is misschien wel de eindigheid ervan. In Japan zag ik een man zes maanden lang heel precies allemaal kogeltjes in een bol stoppen om die vervolgens minutieus af te lakken met allerlei versiersels. Aansteken, genieten en weg is het. Al die moeite voor één schitterend piekmoment.'

Paul Philipsen.Beeld Frank Ruiter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden