Deze kunst bezorgt brulapen hartstilstand

Conceptman over roeptoeters rond het voetbalveld

Conceptmaker Scato van Opstall bespreekt om de week geslaagde en minder geslaagde communicatiepogingen van merken en instanties. Deze week: cultuur in dienst van de maatschappij hóéft niet saai te zijn. Denk kunstige roeptoeters rond het voetbalveld.

'Roept U maar' Peter Stel (2011). Beeld Peter Stel

Door de staat bedachte cultuurprogramma's vind ik altijd een beetje verdacht. Neem The Art of Impact, met als doel 'het stimuleren van nieuwe en bestaande kunstprojecten over actuele maatschappelijke vraagstukken als energie, samenleven, sport en circulaire economie'. Dat klinkt toch als een poepsaaie linkse hobby. Op theartofimpact.nl werd mijn vooringenomenheid stevig op de proef gesteld.

Ik zie een binnenruimte met een groot lichtgrijs labyrint, gehouwen uit een soort hoekige heuvel. Qua vorm mooi, maar allejezus - wat moet je er verder mee. Na een volgend plaatje snap ik 'm pas. Daar staan, hangen en liggen mensen met laptops in, op en om het object, dat The End of Sitting blijkt te heten. Staand werken, bleh, wie wil dat nou? Zo wel dus: met een ergonomisch kunstwerk dat zelfs de stoffigste kantoortypes uitdaagt. In gedachten zoek je meteen een werkplek uit. Knap werk van Studio RAAAF en Barbara Visser, krachtiger dan beleidsnota's of arborichtlijnen over bewegen op het werk.

Wave

Minstens zo aanstekelijk blijkt Terreinwinst 2.0, een initiatief van Mart van Bree en PJ Roggeband. Daarin worden kunst en amateursport, niet bepaald begrippen die in elkaars verlengde liggen, trefzeker aan elkaar gekoppeld. Voor de eerste editie werd een eclectisch elftal van kunstenaars losgelaten op de velden van amateurclub SV Arsenal te Amsterdam. Zoro Feigl bedacht een rij vlaggenmasten waarop stadionkuipstoeltjes zijn gemonteerd, om samen een 'wave' te maken dankzij een slim hydraulisch systeem. Het reageert op geluid: hoe meer gejoel, hoe hoger de wave. Zo'n installatie blijft voor eeuwig in het brein van een D1-spelertje gegrift.

Fotograaf Hans van der Meer maakte reclameborden met getackelde amateurspelers. Vol vals pathos pogen ze hun tegenstander een gele of rode kaart te bezorgen. Deze lichtvoetigheid houdt het toegankelijk voor een voetbalveldbreed publiek, maar het gaat wel ergens over.

Oversized roeptoeters

Peter Stel plaatste een partij oversized roeptoeters om een veld, een ludieke spiegel voor alle doorgeslagen ouders die langs de lijn staan te schreeuwen. Van het kabaal dat zo'n grote spreekhoorn maakt, krijgen zelfs doorgewinterde brulapen een hartstilstand. Ik zou zelf zo'n toeter op die wave-installatie van Zoro Feigl richten, om te zien wat die gaat doen. Waarmee ik dan 's werelds eerste kunsthooligan word.

The Art of Impact staat open voor nieuwe projecten. Hoop dat het staatskunstaroma definitief vervliegt door die verplichte thema's pittiger te interpreteren. Creatieve installaties over 'circulaire economie' laten zien dat 90 procent van de Griekse miljardensteun in de zakken van Nederlandse, Franse en Duitse banken is beland. En 'samenleven': hoe leven we samen met multinationals die dankzij vrijhandelsverdrag TTIP straks miljarden aan 'boetes' van landen mogen eisen? Betaald door de burger, zonder tussenkomst van een rechter? Kunst als catwalk voor de kleren van de corporate keizer, daar kunnen we niet genoeg van krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.