Deze brief onthult hoe een commerciële arbodienst denkt

Een uitgelekte brief onthult hoe een commerciële arbodienst denkt.

Emile van der Linde noemt zichzelf 'eigenaar en aanjager' van GOED. Dat is een arbodienst, maar GOED noemt zich 'geen doorsnee arbodienstverlener'. Een naam als GOED verwacht je ook eerder bij een glossy ('LINDA.'), een nieuw-ruig horecaconcept ('Roest') of de telefonieaanbieder die het knus-authentiek persoonlijk doen ongeveer heeft uitgevonden ('Ik ben BEN').

GOED helpt grote klanten met ziekteverzuim: onder meer Ikea, hotelketen Crowne Plaza, verzekeraar Reaal, voetbalclubs AZ en Vitesse. Pijnlijk is het dan dus wel als je GOED heet en je helemaal niet goed in beeld komt. Dit sinds vorige week in de besloten Facebookgroep 'Borstkanker lotgenoten' een fragment uit een brief werd gepost door een ex-patiënt, alweer aan het werk, die hem net als haar collega's had ontvangen van een 'inzetbaarheidsdeskundige' van GOED. Het fragment bood een interessant inkijkje in de denk- en werkwijze van GOED, dat zijn klanten 'meetbaar rendement' belooft bij het terugdringen van verzuim.

Onder het kopje 'de huisarts':

'Die kan wel zeggen doe maar even rustig aan. Maar daar gaat de huisarts helemaal niet over.'

Onder het kopje 'Waarom is dit allemaal nodig?':

'Bij GOED geloven we dat wanneer je mensen de juiste aandacht geeft (...) je hun onbegrensd potentieel kunt ontdekken.'

Je onbegrensd potentieel ontdekken lijkt me best lastig als je leven nog maar net door kanker is verpest. Twee zinnen later komt dan ook de aap uit de mouw:

'En ja, ook geld speelt een rol. Wist je dat jouw werkgever tot maximaal 12 jaar kosten houdt als een medewerker ziek uit dienst gaat? Dat kan zomaar een half miljoen euro kosten. En daar wordt niemand blij van (...)'

Fragment uit de brief van arbodienst GOED.

Pijnlijke marktwerking, daar wordt ook niemand blij van. En al helemaal niet de ex-borstkankerpatiënt die de brief postte. Deze vrouw vreest intussen dat haar werkgever daar kwaad over wordt en wil er niets meer over zeggen. Maar Jacoba Vos-Feenstra, nog herstellende van borstkanker, vond de brief zo denigrerend toen ze hem in de Facebookgroep zag, dat ze hem meteen kopieerde en op LinkedIn plaatste. Toen is de brief 22 duizend keer bekeken.

Ik bel Jacoba. Zij wijst op de centrale rol van de 'inzetbaarheidsdeskundige' in de rest van de brief. Zo iemand is géén bedrijfsarts. Klopt, zegt later Wim van Veelen, namens het FNV lid van de Commissie Arbeidsomstandigheden van de Sociaal- Economische Raad. Tot zijn verbazing heeft GOED een certificaat van de Stichting Beheer Certificatie Arbodiensten, die namens de overheid controleert of een arbodienst zich aan de regels houdt. Volgens Van Veelen geeft de brief aanleiding onmiddellijk te onderzoeken of dit nog terecht is: 'Als arbodiensten zich misdragen, dan kan een certificaat worden ingetrokken.'

Eigenaar Emile van der LindeBeeld Foto: Linkedin

Wim van Veelen ontploft nu enigszins. Want waar haalt GOED 'het gore lef vandaan' mensen onder druk te zetten door de kosten van hun ziekte voor te rekenen? Ook het versturen van deze brief aan niet-kankerpatiënten is 'buitengewoon schandalig'. Stel ik ben een laagopgeleide, zegt hij. 'En ik krijg nu een brief in mijn bus over mijn 'onbegrensd potentieel'!. Wie zoiets stuurt is 'niet goed bij zijn hoofd'. Van Veelen begrijpt niet dat professionele bedrijven zoals Ikea en Crowne Plaza, 'die toch goed opgeleide personeelsfunctionarissen hebben', nog in zee gaan 'met dit soort idioten'.

Ik rijd naar het kantoor van GOED bij Schiphol omdat ik niemand te spreken krijg. Ze zitten in een anoniem pand aan Boeing Avenue. Net voordat ik een voet binnen dreig te zetten belt, toevallig, toch GOED-eigenaar Emile van der Linde terug, 'vanuit Spanje'. Hij zegt dat de 'inzetbaarheidsdeskundige' de brief op eigen houtje heeft gestuurd. Die was 'helemaal niet bedoeld' voor mensen met 'die ziekte, met dat afschuwelijke woord'.

En zo'n zin over hoeveel ziekte een werkgever kost? Vindt hij dat wèl normaal?

'Uw vraag gaat een bepaalde richting in', zegt Emile van der Linde.

'De brief gaat ook een bepaalde richting in', zeg ik.

Emile van der Linde belooft de rest van het gesprek dat 'de menselijke maat weer op de voorgrond' komt. Hopla. 'En wat het de werkgever kost gaan we ook schrappen.' Hatsikidee. Van der Linde belooft woensdag ook met 'een statement' te komen, het kan niet op.

Bij het kantoor van GOED op Schiphol.

GOED is echt goed in fijne woordjes. Bekijk de website maar. Die staat vol aardige medewerkers zonder achternaam, zoals Gerco en Cindy of Debbie, die van 'versgemaaid gras', houden en 'een goede knuffelsessie met mijn hond'.

Nu maar hopen dat niemand ziek wordt: een belofte 'de communicatie aan te passen' verandert zelden de bedoeling van alles.

Reageren? m.oostveen@volkskrant.nl

Aanvullingen en verbeteringen: 'Maar Jacoba Vos-Feenstra, nog herstellende van borstkanker, vond de brief zo denigrerend toen ze hem in de Facebookgroep zag, dat ze hem meteen kopieerde en op LinkedIn plaatste. Toen is de brief 22 duizend keer gedeeld', stond in een eerdere versie van dit artikel. Waar 'gedeeld' stond, moest 'bekeken' staan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden