Deutsches Requiem

Met het War Requiem van Benjamin Britten heeft het Groot Omroepkoor een historische band. Bij de Nederlandse première in 1964 volgden de zangers immers het stokje van Bernard Haitink, die in het Concertgebouw voor elkaar kreeg wat de componist zelf twee jaar tevoren bij de primeur in Coventry niet was gelukt: het verenigen van de gedroomde solisten Galina Visjnevskaja, Dietrich Fischer-Dieskau en Peter Pears.


In mei 2010 liet het Groot Omroepkoor zich met het Radio Filharmonisch Orkest en het Nationaal Kinderkoor op sleeptouw nemen door Jaap van Zweden. Van machteloos prevelen tot apocalyptisch gebulder: de live-opname biedt de emotionele voedingsbodem waarop het genre gedijt.


Anthony Dean Griffey (tenor) en Mark Stone (bariton) bevoelen de teksten van war poet Wilfred Owen verrassend intiem. De sopraan Evelina Dobratsjeva houdt haar vibrato gelukkig binnen de perken. Eén twijfel krijgt Jaap van Zweden niet weggewerkt: of dit anti-oorlogsstuk inderdaad behoort tot het beste wat Britten heeft geschreven.


Klassiek


Soli Deo Gloria


Klassiek


War Requiem

Challenge Classics


Klassiek


Harmonielehre

SFS Media


In 1985, bezig aan zijn laatste seizoen als chef-dirigent in San Francisco, bracht Edo de Waart een belangrijk opdrachtwerk in première: Harmonielehre van John Adams, de Amerikaan die toen zijn grote bekendheid nog moest krijgen. Het stuk hield stand, en dat ze de noten in San Francisco inmiddels kunnen dromen blijkt uit een krachtige nieuwe opname onder de huidige chef, Michael Tilson Thomas.


Adams leed destijds aan Mahlermelancholie en Wagnerwee. Hij doopte romantiek in minimal music en schreef een partituur die de vergetelheid al bijna dertig jaar trotseert. Ook de toegift, Short Ride in a Fast Machine, klinkt stuwender dan ooit. GvO


Goed idee van dirigent John Eliot Gardiner om Ein deutsches Requiem van Johannes Brahms in te leiden met twee motetten van de 17de-eeuwer Heinrich Schütz. De bijbelteksten overlappen, maar de geste doet vooral recht aan een onderbelicht trekje in Brahms: dat hij als koordirigent behoorde tot de vroegste herontdekkers van muziek uit preromantische tijden.


Schütz' sobere noten liggen het Monteverdi Choir niet geheel soepel in de keel. De koorzangers lijken zich pas senang te voelen in het requiem, omhuld door het velours van Gardiners met historische instrumenten bezette orkest.


Van de solisten bereikt de bariton Matthew Brook het stadium van de persoonlijke geloofsbelijdenis die Brahms voor ogen moet hebben gehad. Helaas schuurt de sopraan van Katharine Fuge, een stem van beslagen goud, bij herhaling aan tegen de toon.


GvO


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden