Details uitgelekt over concept-rapport MH17

Pro-Russische rebellen zijn verantwoordelijk voor het neerhalen van vlucht MH17 vorig jaar. Bewijs wijst in die richting. Dit blijkt volgens CNN uit het concept van het rapport van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar de MH17-ramp. CNN baseert zich op een bron die het rapport heeft ingezien. De onderzoeksraad wil niet ingaan op berichtgeving van CNN.

Een pro-Russische rebel bij een wrakstuk van MH17.Beeld afp

Het is voor het eerst dat het concept-rapport uitlekt. Volgens een van de bronnen staat in het rapport welke type luchtdoelraket is afgevuurd, vanuit welke gebied dit is gebeurd en wie toen dit gebied onder controle had. Het rapport concludeert dat pro-Russische rebellen schuldig waren aan het neerhalen van het toestel van Malaysia Airlines.

De bronnen zeggen dat het honderden pagina's dikke rapport een minuut voor minuut verslag bevat van de MH17-vlucht. Een woordvoerder van de OVV zegt dat niet kan worden gereageerd omdat het gaat om een vertrouwelijk concept-rapport. Het is de verwachting dat het eindrapport in de eerste helft van oktober wordt gepubliceerd.

Twee bronnen met kennis over het onderzoek stellen dat het concept-rapport voor commentaar naar verschillende agentschappen over de hele wereld is gestuurd. In de VS beschikken onder andere de luchtvaartdienst FAA en vliegtuigbouwer Boeing over het concept van het rapport van de onderzoeksraad. Deze zijn door de OVV het afgelopen jaar ingeschakeld bij het grootschalige onderzoek.

Lees ook

Huib Gorter zat op zijn vrije middag in de tuin toen hij bericht kreeg: 'MH17 lost radar contact.' Lees het interview met de directeur van Malaysia Airlines Europa. (+)
Alom bewondering oogstte de repatriëring van de slachtoffers van de ramp met de MH17 in Oekraïne. Wie waren de verantwoordelijken en hoe gingen ze te werk? Reconstructie van bijna een jaar risicovol, secuur en empathisch mensenwerk. (+)

Werkwijze

In het Nederlandse rapport wordt volgens de bronnen ook de werkwijze van Malaysia Airlines bekritiseerd. Terwijl andere luchtvaartmaatschappijen het gebied meden, besloot Malaysia Airlines ondanks de oorlog gewoon boven Oost-Oekraïne te vliegen. In het rapport van de OVV zou staan dat de maatschappij meldingen van andere landen niet las waarin hun piloten werden gewaarschuwd voor hoe gevaarlijk het oorlogsgebied in het oosten van Oekraïne was.

Omdat Malaysia Airlines deze zogenaamde Notam's niet las, aldus de onderzoekers, was het ook niet op de hoogte van de grote gevaren waaraan vlucht MH17 bloot stond. De OVV zou volgens de bronnen concluderen dat Malaysia Airlines geen goed systeem had, zoals andere vliegmaatschappijen, om tijdig op de hoogte te zijn van deze Notam's en andere internationale waarschuwingen.

Luchtvaartdiensten die betrokken zijn geweest bij het Nederlandse onderzoek, kunnen de komende weken reageren op het concept. Volgens CNN legt het Amerikaanse NTSB nu de laatste hand aan het commentaar op het rapport.

De rampplek in Oost-Oekraïne waar wrakstukken van MH17 terecht zijn gekomen.Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden