Designweek lijkt wel Salone

De Dutch Design Week begon als bescheiden podium voor jong talent, maar is elf jaar later een grote beurs.

Formeel is de Dutch Design Week in Eindhoven een week waarin jong talent én gerenommeerde ontwerpers hun werk presenteren. Nieuwbakken creatievelingen lieten er hun vooruitstrevende ontwerpen zien. Nu is het een volwassen beurs waar ook de grote jongens in de wereld van het productontwerp bij willen horen.


Dit jaar doen meer dan 1.800 ontwerpers mee aan de designbeurs, verdeeld over ruim 300 evenementen. De organisatie verwacht dit jaar 180 duizend bezoekers, van wie 15 duizend uit het buitenland. Daarmee is het Brabantse evenement een serieuze speler geworden, ook internationaal. Wat de Dutch Design Week (DDW) niet eens zo veel kleiner maakt dan de prestigieuze Salone del Mobile in Milaan, dat al jaren geldt als hét designevenement. Met als grootste verschil, althans tot nu toe, dat Milaan een combinatie is van jong talent en gevestigde designlabels en de beurs in Eindhoven jarenlang vooral de blik heeft gericht op de pas afgestudeerde designers.


'De DDW er vooral is ván en vóór de makers', zei directeur Hans Robertus bij zijn aanstelling in 2009 in het Eindhovens Dagblad. Hij pleitte tegelijkertijd voor 'een sterkere koppeling met de markt'.


Die verbinding met de grote bedrijven lijkt te slagen, nu steeds meer Nederlandse designmerken hun neus laten zien op het evenement. Naast vaste gasten Gispen, Artifort en Ahrend, debuteerden dit jaar interieurlabel Goods en ontwerpplatform Droog. Vooral de naam Droog valt daarbij op, omdat deze zich gewoonlijk alleen in Milaan presenteerde.


Van het kleinschalige en lokale karaker van de Week van het Ontwerp, zoals de Dutch Design Week ooit begon, is weinig meer over, zegt directeur Frank Blom van Goods. Bij het opgroeien van de beurs past volgens hem een toevoeging van gevestigde merken. 'Een interessante wisselwerking', zegt Blom. 'Anders dan de Woonbeurs, waar vooral veel koperspubliek komt, is de DDW meer voor liefhebbers. Een ontmoetingsplek, een plek om te netwerken. Ik loop het talent letterlijk tegen het lijf.'


Dat 'scouten' van nieuwe getalenteerde ontwerpers staat ook hoog op de agenda van Droog. Projectmanager Agata Jaworska van Droog zegt dat ze constant op zoek is naar jonge designers. 'We benaderen talenten wier ontwerpen overlappen met onze projecten', zegt Jaworska. Op DDW presenteert Droog het project Material Matters. Een onderzoek van Droogs onderzoekstak Drooglab naar nieuwe manieren om materiaal te gebruiken. Material Matters stond eerder dit jaar op de Salone del Mobile. DDW leek in dit geval een logisch vervolg. Volgens Jaworska kan het Nederlandse evenement Drooglab helpen, omdat DDW een voor Droog relevant publiek trekt. 'Namelijk de creatieve industrie en ontwerpers.'


Marketingdirecteur Gideon van der Burg van interieurlabel Ahrend stelt dat de gevestigde designmerken een soort 'voorbeeldfunctie' kunnen hebben. 'Als tegenhanger van het experimentele laten wij concrete voorbeelden zien. Experimenteel versus industrieel.'


Opvallende afwezige is het gerenommeerde Nederlandse labelMoooi. Directeur en mede-eigenaar Casper Vissers van Moooi: 'DDW is geen platform voor designlabels, maar voor nieuw talent. Een plek waar deuren opengaan voor jonge ontwerpers. Moooi heeft haar pad al gevonden, dus daar aanwezig zijn heeft geen nut.'


Visser haast zich te benadrukken dat DDW een 'geweldige creatieve week' is, waar hij zeker een rondje gaat maken. Maar, zegt Vissers: 'Milaan heeft beide; de gevestigde orde en designers. DDW alleen de jongelingen. Daarom zal Eindhoven nooit dezelfde status halen als Milaan.'


De Dutch Design Week duurt tot zondag 28 oktober. ddw.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden