Derwig geroemd om timing

Elsie de Brauw en Jacob Derwig vertolkten de beste rollen van het afgelopen theaterseizoen. Ook Hotel Modern viel in de prijzen.

Elsie de Brauw en Jacob Derwig zijn zondagavond in de Stadsschouwburg Amsterdam onderscheiden met de belangrijkste toneelprijzen, de Theo d'Or en de Louis d'Or (2011).


De Brauw ontving de prijs - voor de indrukwekkendste vrouwelijke dragende rol - voor haar spel in Gif (NTGent, regie Johan Simons) van schrijfster Lot Vekemans. Derwig leverde met zijn personage van de gekwelde maar optimistische hoogleraar uit Kinderen van de zon bij Toneelgroep Amsterdam de indrukwekkendste mannelijke dragende rol van dit seizoen.


Het juryrapport over De Brauw: 'Met minimale middelen weet zij een diepe essentië¿le ontroering teweeg te brengen. Door haar schijnbaar moeiteloze tekstbehandeling, waaraan grote technische vaardigheden ten grondslag liggen, wordt zij de verpersoonlijking van het verdriet, zonder dat zij of de voorstelling ook maar een seconde larmoyant worden.' Kees Hulst (vorig jaar winnaar van de Louis d'Or) reikte De Brauw de prijs uit. De Brauw bedankte tegenspeler Steven Van Watermeulen: 'Steven, deze prijs voor de helft van jou.'


Over Jacob Derwig als Pavel Protassov (regie: Ivo van Hove) oordeelde de jury: 'Een rol waarin hij met een onovertroffen timing kwetsbaarheid aan schaamteloosheid paart. Virtuoos is hij in de monoloog die hij in deze voorstelling uitspreekt over de triomf van het rationalisme, waarmee hij het publiek soms tegen wil en dank inpakt.'


Maria Kraakman (vorig jaar Theo d'Or) overhandigde Derwig de prijs. In een onovertroffen getimed, geestig relaas wist hij zijn medegenomineerden en -spelers op een verrassende manier te bedanken.


De prijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) werden volgens traditie uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater, aan het einde van het Nederlands Theater Festival. De (muzikale) organisatie van de feestelijkheden was dit maal in handen van Orkater; gastheren Leopold Witte en Geert Lageveen presenteerden het geheel, waarbij ze grappend, en vrij vergeefs, het onderwerp bezuinigingen probeerden te vermijden.


Nieuw dit jaar was het voorprogramma, waarin dieper werd ingegaan op de genres toneel, mime en jeugdtheater, voorafgaand aan de uitreiking.


De Arlecchino en de Colombina (voor de indrukwekkendste bijdragende rollen) gingen naar respectievelijk Peter Bolhuis in Augustus: Oklahoma (regie: Antoine Uitdehaag bij De Utrechtse Spelen) en de Vlaamse actrice Lies Pauwels voor haar rol in Freetown van Dood Paard. Pauwels bedankte de Dood Paard-leden in een bijzonder geestige speech, waarin ze onder meer beloofde 'het stukje over de linkse hobby's maar te schrappen'.


Jan Joris Lamers won vervolgens de Prosceniumprijs voor de persoon (instantie of groep) die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan het toneelklimaat door programmering en/of productie of een deelaspect daarvan. 'Al die jaren heeft Lamers zich gemanifesteerd als een zeer eigenzinnig theatermaker die grote waarde hecht aan de traditie van de toneelspeelkunst als een kunst van de zelfstandig handelende en denkende toneelspeler. Deze manier van theater maken heeft zowel in Vlaanderen als in Nederland school gemaakt, getuige de diverse gezelschappen die in de lijn van Lamers optreden, zoals bijvoorbeeld Toneelgroep Dood Paard, 't Barre Land, Stan, De Rovers, Skagen, Compagnie de Koe en vele anderen', aldus de jury.


Hotel Modern kreeg de VSCD Mimeprijs voor Vliegboot Moederschip. 'Hierin staat beeldend kunstenaar en theatermaker Herman Helle in het middelpunt van een verwarrende en verrassende wereld', meent de jury. 'Telkens opnieuw zijn de scènes die hij componeert ontregelend en van een grote schoonheid.'


De VSCD Jeugdtheater- en Concertprijzen (Gouden Krekels) vielen toe aan Adios van Het Houten Huis en Speeltheater Holland als de indrukwekkendste productie, en aan Servaes Nelissen die volgens de jury de meest indrukwekkende podiumprestatie neerzette in Lang zal die WEZEN van Toneelschap Beumer & Drost.


De productie DOEK van Kik Productions (geschreven door Maria Goos, regie: Aat Ceelen) met Loes Luca en Peter Blok, was de publiekslieveling en won de AVRO Toneel Publieksprijs ter waarde van 25 duizend euro (plus zendtijd en een promotiepakket), beschikbaar gesteld door de AVRO. Meer dan dertigduizend mensen brachten hun stem uit.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden