Dertien in een design

De zevende editie van het Londense designfestival onderscheidt zich vooral van de concurrentie met een avontuurlijk programma in het Victoria & Albert Museum, waarin alle uithoeken van design worden verkend.

Het voelt als stilte voor de storm. Want het London Design Festival (LDF) mag officieel afgelopen zondag al zijn begonnen, de echte zaken worden pas vanaf vandaag gedaan. Dan openen de commerciële meubelbeurzen als 100% Design en Design Junction. Dus rijdt Victor le Noble van ontwerpplatform Tuttobene afgelopen dinsdag nog maar een rondje op zijn skateboard door de lege expositieruimte in de hippe Londense wijk Shoreditch. 'We kunnen de ruimte pas vanmiddag inrichten, als de producten arriveren.'


Met steun van het ministerie van Economische Zaken is een ruimte gehuurd waar vijftien kleine designlabels en jonge ontwerpers zich kunnen presenteren. Met 'matchmaking sessies' worden ze gekoppeld aan de Britse designindustrie. Maar de competitie is zwaar. Met bijna 300 losse evenementen is het vechten om een plaatsje in de schijnwerpers op het LDF, waar landen als België, Hongarije, Brazilië en zelfs Australië en Kazachstan zich presenteren.


Een aantal Nederlandse ontwerpers waagt de stap over de Noordzee op eigen kracht. Ontwerper Jo Meesters en de duo's Kranen/Gille en Formafantasma exposeren in galeries. Op de commerciële beurzen wagen Nederlandse merken als Mosa (tegels) en De Vorm (meubels) een kans. Moooi, het designlabel waar sterontwerper Marcel Wanders de creatieve koers uitzet, pakt groots uit met een presentatie in het designimperium van Tom Dixon. Twee jaar geleden transformeerde deze ontwerper een oud pakhuis tot een complex van ontwerpstudio's, een showroom, een winkel, en restaurant en een galerie. Zonder een cent subsidie overigens - wat de potentie van de Britse markt lijkt te bevestigen.


Op de begane grond van The Docks, zoals Dixons designcomplex heet, presenteert Moooi de nieuwste collectie in een sprookjesachtig decor. De meubels staan in gedimd flikkerlicht en overal borrelen onderwatergeluiden. Aan de muur hangen kunstzinnige foto's van een zeebodem met rondzwemmende zeemeerminnen, waarop de collectie is gephotoshopt. Daarnaast lanceert Wanders ook nog een interieurcollectie voor het Britse warenhuis Marks & Spencer. Net als Dixon heeft hij zijn naam tot een merk uitgebouwd. Om de Nederlandse aanwezigheid te promoten, worden zevenduizend magazines verspreid over showrooms, musea en galeries door heel London. In deze glossy Connecting the dots worden alle Nederlandse deelnemers aan het designfestival uitgelicht met foto's of interviews. Le Noble: 'We hebben het magazine al twee keer uitgebracht op de meubelbeurs van Milaan. Nu maken we de stap naar Groot-Brittannië. We zijn ervan overtuigd dat dit een interessante markt is voor Nederlandse ontwerpers en fabrikanten.'


Met deze commerciële presentaties verschilt de zevende editie van het Londense designfestival nauwelijks van designevenementen als Maison d'Objet in Parijs, de Dutch Design Week (volgende maand in Eindhoven) en natuurlijk de Salone del Mobile in Milaan. De noodzakelijke verdieping wordt geboden met een serie breakfast talks waarvoor ook Marcel Wanders en het duo Joost van Bleiswijk en Kiki van Eijk zijn uitgenodigd. Een verplicht nummer is ook de prijsuitreiking: de tot Brit genaturaliseerde Ron Arad wint de London Design Medal en treedt daarmee in de voetsporen van illustere Londenaren als Zaha Hadid, Marc Newson en Paul Smith.


Aan grote namen toch al geen gebrek op het LDF. Van architect David Chipperfield is een glazen labyrint verrezen in de schaduw van het imposante reuzenrad Eye of London. Collega John Pawson heeft in een van de ronde trappenhuizen in St Paul's Cathedral een optische lens van bijna een halve meter doorsnee geplaatst, waardoor de spiraaltrap oogt als een tekening van Escher. Een 10 meter hoge krul van hout van architect Amanda Levete staat voor de ingang van Het Victoria & Albert Museum.


Waarmee het Londense designfestival zich onderscheidt van de concurrentie is het avontuurlijke programma in dit historische museum waarmee alle uithoeken van design worden verkend. De expositie Power of making onderstreept het belang van vakmanschap aan de hand van tientallen ambachtelijke producten, variërend van de gebreide vloerkleden van de Nederlandse Christien Meindertsma tot een kast van de Braziliaanse broers Fernando en Humberto Campana.


Het hypermoderne 3D-printen komt aan bod in Industrial Revolution 2.0, een expositie die is samengesteld door de beroemde New Yorkse gallerist Murray Moss. Met deze techniek kunnen producten laag voor laag in de meest buitenissige vormen worden opgebouwd. Om het belang van deze techniek te benadrukken, zijn de producten verstopt in de historische collectie in het Victoria & Albert Museum. Een zwierige jurk van ontwerpster Iris van Herpen staat achteloos voor een barokke spiegel; naast een 18de-eeuwse bloempyramide staat een lamp waarvan de kap als een bloem kan openvouwen, een ontwerp van de Fransman Patrick Jouin.


In de zaal met renaissanceschilderijen van Raphaël Santi hebben de Franse ontwerpers Ronand en Erwan Bouroullec een kunstzinnige installatie vervaardigd van kleurrijk tapijt. In dit reusachtige bed kunnen bezoekers languit liggend genieten van de museumcollectie. Een knipoog naar de populaire cultuur wordt gemaakt met een stijlkamer die door Annie Lennox is ingericht met platenhoezen, jurken en andere rekwisieten uit haar tijd als zangeres van The Eurythmics, aangevuld met objecten uit het museumdepot.


Design kan kunst zijn, een gelikt hebbeding of juist een degelijk gebruiksvoorwerp. Maar, zo blijkt deze week in Londen, design is vooral fun.


Het London Design Festival duurt nog tot aanstaande zondag. Voor het programma van Tuttobene, zie tuttobene.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden