Derde koffiereus gaat strijd aan

Na Douwe Eberts en Nestlé heeft de Amerikaanse koffiegigant Mondelez zich op de Nederlandse markt gemeld met een luxe koffiemachine, de Tassimo.

AMSTERDAM - De Amerikaanse koffiegigant Mondelez probeert de Nederlandse markt voor luxe koffiemachines open te breken. Met de komst van de Tassimo hebben de 'grote drie' in de koffiewereld nu allemaal een eigen machine met eigen cups. Om zich te onderscheiden maakt de door Bosch gebouwde machine niet alleen koffie, maar ook thee en chocolademelk.


Douwe Egberts en Nestlé gingen Mondelez in Nederland voor met de Senseo, de Nespresso en de Dolce Gusto. Nederland is een gewilde afzetmarkt als het om koffie gaat. Een Nederlander drinkt gemiddeld 3,5 kop koffie per dag en staat op de vijfde plaats van koffieconsumenten wereldwijd, aldus de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee. Nederland is de zesde importeur van koffie in Europa. De markt is volgens hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot nog niet verzadigd: 'Mensen willen thuis graag goede koffie drinken.'


Van de koffie die in Nederland wordt gedronken komt 30 procent uit een pad of cup. Als de nieuwkomer maar iets extra's te bieden heeft, zijn er nog genoeg huishoudens te winnen, meent Sloot. Mondelez zet in op een mix van warme dranken, die het apparaat ideaal zou maken voor het gezin.


Of dat genoeg is om onderscheidend te zijn, betwijfelt Henry Robben. Volgens de hoogleraar strategische marketing gaat het erom of een apparaat een bestaand probleem oplost, of niet. Robben: 'Ik vraag me af hoe belangrijk het voor de consument is om verschillende dranken uit één machine te halen. Ik warm mijn chocolademelk liever zelf op in een pannetje.'


De introductie van de Tassimo brengt Nederland in een nieuwe fase van de felle concurrentie tussen koffieproducenten. De afgelopen jaren werd er volop gestreden om het recht om cups of pads te maken voor de koffiemachine van een concurrent. Rechtszaken zijn vaak gewonnen door de partij die de vulling voor de machines heeft nagemaakt. Zo verloor Douwe Egberts in 2005 zijn octrooi op de pads voor de Senseo. In Duitsland moest Nespresso in 2012 incasseren dat een namaker van de cupjes in het gelijk werd gesteld.


Wat betreft de cups lijken Mondelez en Bosch het beter te hebben aangepakt dan de andere koffiegiganten. Volgens directeur Jan Willem Balk kunnen alleen de gepatenteerde T-DISK-pods van Mondelez in het apparaat worden gebruikt. Balk: 'Het is het eerste systeem waarbij de machine kan lezen wat je erin stopt, en daarop reageert.' De koffiemachine leest de barcode op een T-DISK en wordt daardoor geactiveerd om een drank te schenken. Daarom is deze lastiger na te maken dan een pad of een cup.


De Senseo (7 modellen)


Geproduceerd door Douwe Egberts en Philips


Prijs koffiemachine 90-240 euro


Prijs pads 2,90-3,29 voor 10 stuks


Douwe Egberts was in 2001 het eerste bedrijf dat Nederland liet kennis maken met een geheel nieuwe manier van koffie zetten.


De Nespresso (7 modellen)


Geproduceerd door Nestlé, Magimix en Krups


Prijs koffiemachine 100-600 euro


Prijs cups 3,50-4,20 voor 10 stuks


De machine voor 'George Clooney-koffie' bestaat al sinds 1989, maar werd in 2004 pas echt populair in Nederland en stootte Senseo van de troon.


De Dolce Gusto (8 modellen)


Geproduceerd door Nestlé en Krups


Prijs koffiemachine 90-170 euro


Prijs capsules 4,99 voor 8 of 16 stuks


Dolce Gusto kwam in 2008 op de Nederlandse markt om het gat te vullen tussen de 'saaie' Senseo en duurdere machines.


De Tassimo (6 modellen)


Geproduceerd door Mondelez en Bosch


Prijs koffiemachine 90-150 euro


Prijs T-DISK-pods 3,09 voor 10 stuks


Dit apparaat is sinds 2014 in Nederland te koop en schenkt naast koffie ook thee en chocolademelk. In andere landen is de Tassimo sinds 2004 te koop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden