Derde dimensie doet cinema goed

2010 was het beste filmjaar sinds 1978, onder meer dankzij de opkomst van 3D. Alle bioscopen worden nu in ijltempo geschikt gemaakt voor de derde dimensie.

Amsterdam - 3D verovert de Nederlandse bioscopen. Het bioscoopbezoek in Nederland is er het afgelopen jaar flink door gestegen. Ruim 28,1 miljoen mensen bezochten een bioscoop. In 2009 waren dat er 27,3 miljoen. Daarmee was 2010 het bestbezochte jaar sinds 1978. Bestbezochte film was Avatar: 1,2 miljoen bezoekers.


Nee, 3D is geen bevlieging, zegt Wilco Wolfers, voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie die de cijfers naar buiten bracht. 'Het is een blijvende trend.' Vandaar dat de Nederlandse Federatie samen met het ministerie van OCW en Economische Zaken 60 miljoen euro investeren om alle Nederlandse bioscopen de komende twee jaar te digitaliseren en 3D-proof te maken.


'Voordat je een 3D-film kunt vertonen, moet een bioscoop gedigitaliseerd en uitgerust zijn met dure apparatuur. Op dit moment zijn nog slechts 206 Nederlandse bioscoopzalen van de in totaal 700 bioscoopzalen geschikt voor 3D-films. Vaak is het alleen de grootste zaal van een bioscoop.'


Bang voor de stijgende verkoop van de 3D-televisies is Wolfsen niet. 'Er is een financiële crisis en een bankencrisis en wij groeien alleen maar. Film blijft een sociaal evenement, en het is relatief goed betaalbaar.'


Ook berichten, zoals onlangs van Nintendo, dat de nieuwe 3D DS mogelijk schadelijk is voor de ontwikkeling van ogen, brengen Wolfsen niet van zijn stuk. Wolfers: 'Het is een wereldwijd fenomeen, en die paar berichten brengen daar echt geen verandering in.'


Eerder bleek uit onderzoek van de TU Eindhoven dat een op de vijf mensen een oogafwijking heeft die hoofdpijn kan veroorzaken bij het kijken naar 3D-films.


Maar volgens oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam is er geen wetenschappelijk bewijs voor de waarschuwing van Nintendo. 'Ik ben al een paar dagen met tachtig collega's over de hele wereld aan het discussiëren, maar niemand kan zich er iets bij voorstellen.'


De Faber vermoedt dat het hier gaat om een zogenaamde disclaimer. 'Tussen 0 en 7 ontwikkelt een kind het stereozien - met twee ogen een beeld maken. Daar gaat weleens wat mis: scheelzien, een lui oog. Nintendo wil zich vermoedelijk indekken tegen ouders die zeggen dat dat te wijten is aan het gamen.'


Doreen Boonekamp, directeur van het Filmfonds, voorspelt dat de 3D-trend ook in de Nederlandse filmindustrie zal oprukken. Vooralsnog is er één Nederlandse 3D-film in de maak, Amphibious. Die komt in de loop van dit jaar uit. Maar zegt ze: 'Je ziet steeds meer mensen die zich specialiseren in de techniek van het maken van dergelijke films. Die stroom komt zeker op gang. Dat zie je nu al gebeuren bij een aantal korte films.'


De gewone Nederlandse commerciële film blijft overigens ook populair, met 4,4 miljoen bezoekers. De bestbezochte Nederlandse film is New Kids: Turbo van regisseur Steffen Haars. De film draait pas een maand en is nu al 727 duizend keer bezocht.


Wel is het marktaandeel iets geslonken. 15,7 procent van alle bezoekers bezocht een Nederlandse film, ten opzichte van 17,3 procent in 2009. Wolfers: 'Sinds 1998 is er een gestage groei. Samen met 2008 en 2009 zijn dit topjaren.'


Of de Nederlandse film qua groei en populariteit misschien zijn hoogtepunt heeft bereikt, denkt hij niet. 'De groei gaat nu niet meer met grote sprongen, maar wel gestaag. Als je nu kijkt naar wat er gebeurt met New Kids: Turbo, dan denk ik dat een marktaandeel van 20 procent ook haalbaar is.'


Doreen Boonekamp ziet ook mogelijkheden in de breedte. Het afgelopen jaar is het aantal Nederlandse documentaires in de bioscoop en internationale co-producties met Nederlandse steun flink gestegen. 'Die groei zal zich zeker doorzetten.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden