Der Himmel über Berlin, The Bourne Legacy, The Smurfs

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Beeld Filmstill uit Der Himmel uber Berlin. Regie: Wim Wenders

Der Himmel über Berlin (Wim Wenders, 1987)
Arte, 21.50-23.55 uur

Machtige klassieker van de Duitse filmmaker Wim Wenders die - en dat klinkt pretentieuzer dan het is - haarfijn de menselijke ziel blootlegt. Door de ogen van twee engelen (Bruno Ganz en Otto Sander), die zijn neergestreken in Berlijn en daar de gedachten van mensen kunnen lezen zonder zelf te worden gezien, krijgen we in losse flarden een beeld van het aardse leven.

Angsten, twijfels, fantasieën, verliefdheden, alles trekt in aangename brokjes aan hen voorbij. Ganz' personage is het eindeloze engelenbestaan daardoor meer dan zat. Hij wil meedoen, voelen, léven. Liever gewoon sterfelijk zijn dan louter het leven observeren. Wanneer hij verliefd wordt op een meisje, een echte, is hij helemaal overtuigd van zijn gelijk. Wenders maakte in 1993 met In weiter Ferne, so nah! zelf een (rommelig) vervolg. Vijf jaar later volgde City of Angels, een matige Amerikaanse remake met Nicolas Cage en Meg Ryan. Ze vallen in het niet bij dit origineel.

The Bourne Legacy (Tony Gilroy, 2012)
Veronica, 20.30-23.10 uur

Matt Damon zou graag nog eens Jason Bourne willen spelen, maar of het ooit zover komt, is door allerlei gekissebis achter de schermen allerminst zeker. Met dit vierde deel uit de serie zorgt studio Universal ervoor dat ze ook zonder Damon en Jason Bourne verder kan. The Bourne Legacy draait om Aaron Cross, een tot in de poriën getrainde geheim agent die, net als Bourne, door zijn organisatie buitenspel moet worden gezet. Maar daar is Cross het niet mee eens, aangezien hij niet buiten het strakke dieet van blauwe en groene pillen kan dat hem zowel fysiek als geestelijk op peil houdt.

Voor die pilletjes trekt regisseur-scenarist Tony Gilroy, die ook de scripts van de eerste drie films schreef, opmerkelijk veel tijd uit. Waar ze goed voor zijn, waarom Cross ze niet meer heeft en toch echt weer moet krijgen: het is een hoop geklets dat de vaart uit de film haalt. Dat geldt ook voor de eindeloze motorachtervolging die het meteen aflegt tegen vergelijkbare scènes uit de eerdere films.

Jeremy Renner is oké als Cross, dat wel, en krijgt aardig tegenspel van Rachel Weisz als de wetenschapster die hem terzijde staat. De schietpartij in het laboratorium en de met drones, raketten en wolven gevulde openingsequentie mogen er ook zijn. Maar om écht uit te zien naar een mogelijk vijfde deel (op IMDb aangekondigd als The Bourne Betrayal, te verschijnen in 2016) biedt deel vier te weinig: degelijke actie is het, maar het voelt te veel aan als een gemakzuchtige, zielloze imitatie van zijn al bijna klassieke voorgangers.

The Smurfs (Raja Gosnell, 2011)
RTL 8, 20.30-22.30 uur

Mocht deze in de bioscoop als 3D-spektakel uitgebrachte moderne smurfenfilm als reclamespot zijn bedoeld voor de verkoop van strips, poppetjes en aanverwant speelgoed, dan is het in elk geval een visueel overweldigende reclamespot. De film is een mix van animatie en reallife-opnamen: tovenaar Gargamel (acteur Hank Azaria, met neusprothese) is levensecht en ook de overige mensen die de smurfen op hun pad treffen, worden gespeeld door echte acteurs.

Niet hemelschokkend, maar wel effectief is het vis-uit-de-komscenario: via een sluis naar een andere dimensie belanden de smurfen in New York, op de hielen gezeten door Gargamel en kat. Met de hollywoodadaptie wordt aan de oorspronkelijk wat linksig getypeerde smurfenmythe een dosis conservatief Amerikaans sentiment toegevoegd, wat een enkele ouder een wenkbrauw zal doen optrekken. Belangrijker: voor de jonge doelgroep is het avontuur voldoende lollig en vol vaart.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden